Välkommen till Västra Götaland Psoriasisforbundet alt

Välkommen till Psoriasisförbundet i Västra Götalands län

Uppdatering av hemsidan pågår

Välkommen till Psoriasisting 2019

Fredag 8 november bjuder Psoriasisförbundet Västra Götaland in till Psoriasisting på Scandic Hotel Opalen i Göteborg.
Program och länk till anmälan.

Mjukgörande åter inom högkostnadsskyddet

Efter alla år vi kämpat för att Västra Götaland i likhet med alla andra landsting skall ge mjukgörande på recept inom högkostnadsskyddet, kan vi nu känna framgångens sötma.

De var snabba att ta bort mjukgörande men är inte lika snabba att återinföra det. I januari kom nya listan med rekommenderade läkemedel i Västra Götalandsregionen. Där har nu tillkommit att mjukgörande ingår i behandlingen för medelsvår och svår psoriasis. Tidigare skrivning om att patienten själv får betala detta är nu borta. Däremot finns det ingen rekommendation för lindrig psoriasis (under Pasi 3), där det är upp till behandlande läkare att bedöma. Kunskapen om denna förändring tycks vara dålig på kliniker och vårdcentraler eller så har man inte haft så bråttom att införa det. Frågan har ställts till hudklinikerna i regionen, och hittills har SU svarat att man implementerar detta. Vi fortsätter att följa upp hur REK-listan följs. Hjälp till med informationsspridningen!

Internationella Psoriasisdagen

Måndagen den 29 oktober var det Internationella Psoriasisdagen
Vi informerade på Apoteket AB Kungsgatan 30  Göteborg.

Pilotprojektet "PSO på gränsen" tar form

Efter vårt första möte med representanter för norska psoriasisförbundet för två månader sedan var det dags att på allvar ta tag i planerna på gemensamma arrangemang på bägge sidor riksgränsen.

Den 12 juni var vi 10 personer som möttes på rest. ”Den gamle kommandant” på Fredrikstens fästning i Halden för att planlägga de första gemensamma projekten. Från svensk sida deltog Kjell Gustafsson, Bengt Erik Bengtson, Lisbeth Olofsson och Yvonne Thim från PSO Västra Götaland och de norska deltagarna var Ragnar Akre-Aas, Liv Skovdahl, Marianne Lindberg, Leif Jørgensen och Lill Hansen, som representerade PEF Norge, länsavdelningen i Østfold och berörda lokalavdelningar. Ingrid Fallet från ACO Hud deltog också.

Medlemsverksamheten har på bägge sidor av gränsen legat ganska lågt de senaste åren och vi hoppas att vi med vårt svensk-norska samarbete skall kunna inspirera varandra att utveckla aktiviteter och mötesformer till medlemmarnas gagn. Närmast planerar vi ett par möten i Strömstad, men om dessa faller väl ut kan vi tänka oss att fortsätta även vid gränsområdena mot Dalsland och Värmland.

Närmast i tiden ligger projektet ”Smørebussen”, som PEF Norge har drivit några år och som blivit mycket uppskattat. Vi tänker oss att parkera bussen och ett öppet tält på Torget i Strömstad för att ge medlemmar och förbipasserande råd om psoriasis, hur man sköter sin insmörjning, hur man skyddar sig mot för mycket solning och vi kan även svara på frågor. Läkare eller sjuksköterska kommer också att vara med. Vi bjuder på fika och våfflor och hoppas att många kommer förbi för en pratstund. Senare på dagen blir det en läkarföreläsning i närliggande lokal på temat psoriasis och egenvård. Tid och plats kommer att meddelas senare.

På Internationella Psoriasisdagen i höst blir det sedan en gemensam manifestation i Strömstad, där vi kommer att informera och samtala om psoriasis. Förhoppningsvis når vi på detta sätt ut till många – både svenskar och shoppingsugna norrmän på besök – och kan göra dem uppmärksamma på vår verksamhet.

Svensk-norskt samarbete diskuterades i Strömstad

Den 4 april möttes fyra styrelsemedlemmar från Västra Götaland och lika många från norska PEF för att titta närmare på samarbete över gränsen.

Från svensk sida deltog Kjell Gustafsson, Lisbeth Olofsson, Bengt Erik Bengtson och Yvonne Thim och de norska deltagarna var förbundsordf. Ragnar Akre-Aas, vice ordf. Liv Skovdahl, länsordf. i Østfold Arild Smaaberg och lokalavdelningens ordf. i Fredrikstad Leif Jørgensen. Många goda idéer ventilerades under dagens samtal och på Internationella Psoriasisdagen i höst kommer det att bli en gemensam aktivitet i Strömstad. Någon form av samarbete med ”smørebussen” kommer det troligen också att bli. Denna buss åker runt till olika platser i Norge och lär ut hur man skall sola och smörja in sig på bästa sätt. Vi ser fram mot att utveckla nya idéer framöver.

Psoriasisskola på Sahlgrenska 2018

Till våren blir det en ny omgång av Psoriasisskolan, som ger dig god grundkunskap om sjukdomen, behandling och vilket samband psoriasis har med andra sjukdomar samt hur livsstilsfaktorer kan påverka sjukdomen positivt och negativt. Psoriasisförbundet medverkar också med information. Start torsdag 8 februari kl. 18.00 och pågår sedan fem tisdagar framåt. Mer information och anmälan till verksamhetsutvecklare Karin Olsson, tel. 031-342 42 82.

Bada på Rehab i Borås

Vattengympa Borås

Vattengympan på Rehabbadet vid Södra Älvsborgs Sjukhus i Borås är omtyckt av medlemmarna. Vi har dock plats för ett antal till. En gång i veckan, fredagar 15.15-16.00, träffas vi med Anette Bruksås som populär ledare och hon har ett skonsamt gymnastikprogram som passar alla. Ring 070-624 88 52  eller maila till boras@pso.se så får du veta mer.

Länsavdelningens årsmöte 2017

Lördagen den 8 april hölls länsavdelningens årsmöte och representantskap på Scandic Swania i Trollhättan. Förutom sedvanliga årsmötesförhandlingar fick vi också information av ordf. i Norra HSN, Ulrik Hammar, som höll en intressant genomgång om nämndens organisation och verksamhet och många passade på att ställa frågor.

Som alltid när vi träffar politiker lyfte vi bland annat frågan om mjukgörande inom högkostnadsskyddet och den dyra avgiften för intyg till klimatvård.

Ordf. Kjell Gustafsson välkomnade sedan Liselotte Ekberg från Philips, som visade hur plackpsoriasis kan lindras med blått LED-ljus. Mikael Lindvall, som själv har psoriasis, demonstrerade hur det fungerar.

Efter en god lunch var det dags för årsmötet, som efter sedvanliga val kom att handla mycket om förberedelser inför höstens Riksstämma. Det blev en givande och mycket uppskattad dag med engagerade ombud och observatörer.

Västra Götalands län

Psoriasisförbundet Västra Götaland
Ostgatan 8

Skicka e-post

Kjell Gustafsson, Ordförande

Undrar du något?

Ställ en fråga

Har du frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att höra av dig. Skriv till oss så svarar vi så fort vi kan.

Ställ en fråga
Tack för din fråga!

Jubileumsaffischen

Vid jubileumskonferensen 2013 gjorde vi en kort presentation av regionavd. i Västra Götaland. Här är affischen.