Psoriasis på händer och fötter

Psoriasis på händer och fötter kan både se ut och kännas på en mängd olika sätt. Graden av besvär och hur man upplever dem varierar från person till person. Det kan vara allt från några små hudutslag, till besvär som är mycket handikappande.
Ofta förekommer röda, tunna och småfjälliga hudpartier omväxlande med hårda tjockare partier. De små hudfjällen kan vara vassa och ge upphov till besvär. Det är vanligt att det uppstår hudsprickor i övergången mellan de tunna och tjocka hudpartierna. Hudömsning, ibland utan större besvär och ibland med bitvis extremt ömma handflator och fotsulor till följd, är också en variant av psoriasis på händer och fötter. Det förekommer även extremt förtjockad hud på större eller mindre hudpartier, ibland med djupa sprickor.

Behandling

Psoriasis på händer och fötter behandlas oftast med samma medel som man använder vid psoriasis i övrigt. Vid svårbehandlad psoriasis används även invärtes behandling. Det finns speciell ljusbehandling för psoriasis på händer och fötter, så kallad hand- och fot-UVB, där man solar enbart händer och/eller fötter i ett särskilt solarium med UVB-ljus. Dessutom finns hand- och fot-PUVA som är en kombinationsbehandling där man tar psoralentabletter eller bad som ökar ljuskänsligheten och sedan solar händer och/eller fötter i UVA-ljus. Dessa typer av ljusbehandling finns på hudkliniker och på en del av Psoriasisförbundets behandlingsanläggningar.

En medicinsk fotterapeut kan ofta ge god hjälp vid besvärlig psoriasis på händer och fötter. Hudsprickor behandlas och får hjälp att läka på olika sätt. Större sprickor kan ofta limmas (om patienten inte är diabetiker). Det finns olika typer av häftande plåster eller plattor som både känns behagliga att gå på och som påskyndar läkningen. Även ömma och tunnhudade händer och fötter kan få lindring på detta sätt. Plattor går ofta att få utskrivna av läkaren som hjälpmedel.

På vissa av Psoriasisförbundets behandlingsanläggningar kan fotterapeut och hudläkare samverka, detta gäller även på vissa hudmottagningar. Hudläkaren ordinerar patienten en behandling som fotterapeuten sedan utför, exempelvis olika omläggningar med kortison, tjärpreparat eller annat.
Hand- och fotvård före UVB- eller PUVA-behandling kan också behövas. Kraftigt fjällande och förtjockad hud hindrar ljusbehandlingen från att ge god effekt, det når helt enkelt inte ner i huden under psoriasisutslagen.
Rådgör alltid med din läkare om vilken behandling som är lämplig för just dig.

Vill du läsa mer om vård och "egenvård" av händer och fötter, logga in på våra medlemssidor.

Värt att veta

Det kan vara svårt att skilja psoriasis på händer och fötter från andra hudsjukdomar, t ex hudsvamp.

Artikelfunktioner

Dela ut via sociala medier

Mejla sidan

Psoriasiskoll