Rörelseträning superviktigt vid skov

Det är enkelt och tar inte särskilt lång tid – rörelseträning vid psoriasisartrit är ett måste vid skov. Men glöm inte din vardagsträning! Lär känna din kropp, hitta en träningsform som du gillar och höj din livskvalitet!


Rörelseträning är en mild form av träning för de leder som gör ont.

– Det innebär att ta ut rörelsen i en led i alla rörelseriktningar. Det är viktigt att hålla igång i leden när det gör ont för att behålla den funktion du har och slippa inskränkt rörlighet, säger Julia Karlström, fysioterapeut vid reumatologen på Karolinska sjukhuset i Huddinge.

Börja direkt efter diagnos
I dag bygger rörelseträning vid psoriasisartrit på forskning om träning vid de närbesläktade sjukdomarna reumatoid artrit och ankyloserande spondylit, men också på kliniskerfarenhet av just psoriasisartritpatienter.
Att påbörja rörelseträning så fort en diagnos har ställts anses mycket viktigt.
– Jag tycker att alla bör gå till en sjukgymnast – eller fysioterapeut som det heter numera – för en första bedömning, säger Julia Karlström. Det gäller i synnerhet den som har hjärtkärlsjukdom eller någon annan diagnos samtidigt.

Går bra att träna hemma
Själv möter Julia Karlström patienter med psoriasisartrit och andra ledsjukdomar dagligen.

– Det första jag gör är att kontrollera ledstatus, alltså undersöka ledfunktion och smärta. Därefter lägger vi tillsammans upp en individuell träningsplan beroende på var i kroppen som det gör ont, säger hon.

De flesta tar med sig träningsprogrammet hem och kan fortsätta sin träning på egen hand, medan andra vill ha mer hjälp och kan behöva komma till fysioterapeut oftare. För ett möte med Julia Karlström eller någon av hennes kollegor behövs remiss från antingen reumatolog eller husläkare. Men det går lika bra att få hjälp aven fysioterapeut via vårdcentralen, som kan ta fram en individuell träningsplan. Syftet med rörelseträning är att träna leden under skov för att slippa bli så stel.

– När du har ökade besvär och det känns varmt, svullet eller gör ont i en led bör du göra rörelseträningen varje dag, säger hon. Eftersom många kan vara extra stela i början av dagen kan morgonen vara ett bra tillfälle att göra de olika rörelserna. Det ska vara minst 20 repetitioner för varje led som är drabbad. För dig med stillasittande jobb, som kanske har ont i ryggen, kan det ibland vara bättre att dela upp träningen så att ryggövningarna sparas till arbetsdagen.

– Det behöver bara ta någon minut att luta sig bak över kontorsstolen 20 gånger, säger hon.

Träning är smärtstillande
För den som har problem i ett flertal leder kan övningarna ta runt 10–20 minuter att genomföra varje dag beroende på hur många leder som är drabbade. Mellan skov bör personer med  psoriasisartrit följa de allmänna rekommendationerna kring träning i  vardagen, eftersom regelbunden träning minskar risken för bland annat
hjärt-kärlsjukdomar.

– Träning är smärtlindrande, frisätter endorfiner och gör att du orkar med saker i vardagen, säger Julia Karlström.

Läs hela artikeln om rörelseträning här

Se film om tips för stela leder

Artikelfunktioner

Dela ut via sociala medier

Mejla sidan

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras

Aktuellt