Hur vill du bidra?

Aktieutdelningen

Från och med 2007 är det möjligt för privatpersoner att skänka aktieutdelningen till ideella föreningar eller stiftelser utan att utdelningen beskattas. Donationen måste dock göras innan bolagsstämman fattat beslut om årets utdelning. Gåvan gäller tills vidare och du måste själv meddela din bank om det ska upphöra eller förändras.

Det är möjligt att donera endast en del av aktieutdelningar. För att göra det måste ett nytt vp-konto eller en ny depå öppnas där de aktieutdelningar som ska skänkas överförs.

BingoLotto

Psoriasisförbundet och BingoLotto har ett samarbete där en del av överskottet av de lotter du köper går till psoriasisforskningen. Genom att prenumerera på bingolotter stödjer du forskningen samtidigt som du kan vinna finna priser. Beställ din prenumeration här.

Ideellt fondsparande

Om du sparar i Swedbank Humanfond kan du skänka litet av ditt sparande varje år till Psoriasisförbundets arbete. Läs mer här.

Mer om skattefrihet

I Regeringsrättens dom 2006-06-15, mål nr 3963-05, har fastställts att personer som skänker rätten till framtida utdelning på aktier innan den blir tillgänglig för lyftning till en begränsat skattskyldig stiftelse, inte ska beskattas för utdelningen. Mer information om domen finns på Skatteverkets webbsida.

Skattefrihet gäller även om du vill skänka ränta på obligationer. Här gäller också att räntan måste skänkas innan den delats ut till ägaren av obligationerna.

När det gäller fonder finns inget fastställt avseende skattefrihet varken från Regeringsrätten eller Skatteverket. Kontrollera alltid med Skatteverket om du är osäker på reglerna och hur de ska tolkas.