För närstående

Att vara närstående

Att vara närstående och leva i en familj där en familjemedlem har psoriasis eller psoriasisartrit kan medföra svårigheter. Sjukdomen tar sin tid och det kan begränsa det gemensamma familjelivet.

Det händer att sjukdomsutbrottet är dramatiskt och kommer utan förvarning. Då handlar det om att klara stunden och hitta ett förhållningssätt för det akuta skedet. I den situationen är det självklart att finnas till hands och hjälpa och stötta. Roller omfördelas, huvudpersonen känns självskriven, andra blir statister.

Men det kommer en vardag då livet ska fungera. Ingen kan i längden leva sitt liv på någon annans villkor. Därför gäller det att hitta en balans, att skapa utrymme för alla i familjen. Det finns inga självklara lösningar, varje familj och relation är unik, men genom att samtala med varandra om hur alla vill ha det kan man komma långt.

Här kan du läsa flera personliga berättelser om erfarenheter att vara närstående och att leva med psoriasis och psoriasisartrit i familjen.

Det kan vara bra att veta som familj med barn att man har rätt till stöd och hjälp från skola och kommun.
Läs mer här om stöd för föräldrar

Psoriasisförbundet har verksamhet för anhöriga och unga med psoriasis, om du har frågor och undringar går det bra att vända sig till Ung kontakt eller till någon av våra lokalavdelningar som finns över hela landet.

Tips i vardagen

Hitta system som underlättar. Här är ett exempel!

Sätt upp en griffeltavla, där den som har ont ritar en glad eller sur gubbe beroende på dagsformen. Då behövs det inga frågor eller diskussioner, alla i familjen vet.

Barnens tips till föräldrarna!

•  Det är jobbigt att smörja hårbotten, smörj försiktigt.
  • Det är bra med rutiner men det ska gå snabbt.
  • Snälla, försiktigt. Ta inte i med handduken.
  • Inget tjat! Det ger stress inuti.
  • Ordna en SPA-dag, massage och gör det mysigt!

(Psoriasistidningen 1/2017)

Undrar du något?

Ställ en fråga

Har du frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att höra av dig. Skriv till oss så svarar vi så fort vi kan.

Ställ en fråga
Tack för din fråga!