Anmäl ditt intresse för att delta på lärcafé

Lärcafé är en utbildningsform där du som patient eller närstående får lära sig mer om din sjukdom och stärka dig i din vardag. Lärcafé startar utifrån dina behov. Det innebär att 10 personer med samma diagnos eller symtom anmäler sitt intresse för att ett lärcafé kan startas upp.

Vad innebär Lärcafé?

Lärcafé är en utbildningsform där du som patient eller närstående styr innehållet utifrån dina frågor och funderingar. Det kan vara både om sjukdomar eller andra saker som påverkar livet som psoriasis, psoriasisartrit och dess följdsjukdomar.

Utbildningen syftar till att stärka och stödja dig utifrån din hälsa, dina behov och dina förutsättningar. Med praktiska tips och ökad kunskap om din sjukdom och egenvård kan du minska ditt beroende av sjukvården och stärka dig själv i din vardag.

Iden med lärcaféer är att du som patient eller närstående ska bli mer delaktig genom att:

• stärka din förmåga att hantera livet med en kronisk sjukdom
  • skapa nätverk där ni lär av varandras erfarenheter
  • lära dig söka kunskap som är adekvat
  • stärka det friska hos dig
  • inspirera till att hjälpa och stödja varandra
  • att med hjälp av ny kunskap tänka i nya banor och eventuellt förändra din livsstil.
  • Gruppen träffas 2-3 timmar en gång i månaden under fyra månader.

Det är patienters och anhörigas frågor och behov som styr innehållet i kursen som leds av en utbildad kursledare. För att du ska få en ökad förståelse om just dina symptom och besvär bjuds olika yrkeskategorier in för att svara på frågor.

Psoriasisförbundet Jönköping län

För mer information ring eller maila Lennart Hugosson 0708-16 19 36 eller epost: Lennart Hugosson

Jönköpings län

Psoriasisförbundet