Välkommen till MUSKOT

MUSKOT lokalavdelning omfattar kommunerna Munkedal, Uddevalla, Stenungsund, Kungälv, Orust och Tjörn.

MUSKOTS lokalavdelning fortsätter att utvecklas och vi hoppas få fler medlemmar, vilket ger större tyngd för styrelsen att agera gentemot politiker och sjukvård. Vårt arbete går i första hand ut på, att se till att våra medlemmar har tillgång till bra sjukvård med bl.a. rätt till medicinsk fotvård och mjukgörande salvor inom högkostnadsskyddet.

Inom lokalavdelningens område finns tre behandlingsanläggningar, i Uddevalla, Stenungsund och Kungälv. Vi har en kontaktman för varje anläggning, där vi bl.a. bjuder på luciakaffe. Under de senaste åren har vi tillsammans med länsavdelningen jobbat för att ljusbehandlingarna i Stenungsund och Kållekärr skall vara kvar. Tyvärr har vi inte Kållekärrs anläggning kvar, men ljusbehandlingen i Stenungsund är i drift och fungerar bra.

Vi deltar i ABF:s olika avdelningar för att ge våra medlemmar tillgång till riktade kurser för att bl.a. utveckla våra sociala aktiviteter. Vi ingår även i HSO i Kungälv och Uddevalla, i Rådet för funktionshinderfrågor i Tjörn och Stenungsund och deltar i Västra hälso- och sjukvårdsnämndens dialogmöten.

Verksamheten 2017 i korthet

Årsmötet 2017 hölls på HSO-Center i Uddevalla den 11 mars. Vi planerade ett antal medlemsmöten, som dock ej kunde genomföras p.g.a. för få anmälda. På länsavdelningens årsmöte i Trollhättan den 8 april deltog vi med tre ombud och hela styrelsen var med på förbundets Riksstämma i Sollentuna den 20-22 oktober.

Under året har vi deltagit i seniormässor i Henån, Stenungsund och Uddevalla och då också lyckats värva några nya medlemmar. Traditionsenligt var vi också med på Saltkällans marknad, där vi visade upp oss och informerade om vår verksamhet. Den 3 december avnjöts det sedvanliga julbordet på Kärranäs restaurant i Uddevalla. Vi serverades ett underbart julbord som blev mycket uppskattat av medlemmarna.

På Internationella Psoriasisdagen den 29 oktober anordnade vi en föreläsning i Uddevalla i samarbete med Bohusläns museum, ABF Fyrbodal och Norra Älvsborgs lokalavdelning. Hudläkaren Karl Torell berättade om det senaste inom forskning och behandling och många passade på att ställa frågor. Ett mycket uppskattat arrangemang!

Muskot

Psoriasisförbundet MUSKOT