Mottagningar i Stockholm kan tvingas stänga

I 46 år har Psoriasisföreningen i Stockholms län drivit vård utan vinstsyfte på öppenvårdsanläggningar för psoriasis/psoriasisartrit. Men nu är verksamheten hotad.

Psoriasisföreningen i Stockholms län är landets största vårdgivare för psoriasis. Men föreningen, som är Psoriasisförbundets länsavdelning i Stockholms län, har en ekonomisk situation som akut blivit ohållbar.

Omedelbara åtgärder krävs för att verksamheten ska kunna räddas. Psoriasisföreningen driver fem öppna vårdmottagningar i Stockholms län. Den största patientgruppen har psoriasis, men behandlingsmottagningarna tar numera även emot patienter med många andra hudrelaterade diagnoser.

En viktig orsak till de ekonomiska problemen är, enligt föreningen, utformningen av ersättningssystemet i Vårdval Hud, där föreningen bara får ersättning för en del av det de hjälper patienterna med. Styrelsen för Psoriasisföreningen i Stockholms län har fattat ett principbeslut om att inleda en konkursansökan och snarast avveckla vårdverksamheten om inte Region Stockholm och dess hälso- och sjukvårdsnämnd mycket skyndsamt kan hjälpa föreningen ut ur den akuta situationen.

Frågan är vem som då ska kunna erbjuda vård för de 6 050 patienter som tillsammans får vård på mottagningarna vid 90 0000 tillfällen under ett år?

Läs mer: Psoriasisföreningen Stockholms pressmeddelande.

Skriven av: Karl Lindberg

Foto: Roger Schederin