Gunilla Eriksson, Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning, informerade om Psoriasis på Umeås kommuns träffpunkt Kom in. Här ser man hur hon via en bild visar hur huden förändras när cellerna ny bildas i allt snabbare takt. förändras när celltiväxten ökar

Föreläsning om den kroniska systemsjukdomen Psoriasis

Gunilla Eriksson, psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning, har varit och informerat om systemsjukdomen Psoriasis på Umeå kommuns mötesplatser Aktrisen och Kom in. Hon berättade om sjukdomens många ansikten

Genom att föreläsa om psoriasis kan information om sjukdomen spridas till alla som så önskar. Om den drabbade personen får en diagnos är chansen större till bra medicinering.

En Power Point presentation med bilder gjorde det lättare för de lyssnande på föreläsningarna.  Bilderna gör det lättare att förstå hur sjukdomen kan se ut. Gunilla visade även på de salvor och den invärtes behandling som kan ge lindring i symptomen på Psoriasis och Psoriasisartrit.

Psoriasis är en ärftlig inflammatorisk systemsjukdom som kan ge upphov till samsjuklighet med andra autoimmuna sjukdomar. Främst psoriasisartrit men även diabetes, mag- och tarmsjukdomar samt hjärt- och kärl sjukdomar. Den vanligaste behandlingen är salvor och ljusbehandling. Man kan också få invärtes tablettbehandling i form av antiinflammatorisk medicin. Det ges även ut till exempel cellhämmande medel mot både hudutslag och för invärtes värk i leder, muskler och muskelfästen. De allvarligaste sjuka kan få biologiska mediciner.

Tack vare Psoriasisförbundet så har finns en patientnära behandling idag. Förbundet ger pengar ur sina fonder för att stödja forskningen inom området.

Det är viktigt för den ideella verksamheten att bli fler medlemmar så står förbundet starkare mot politiker när det kämpas för en rättvis vård över hela landet.