Internationella Psoriasisdagen uppmärksammades av Umeå förening

Världspsoriasisdagen uppmärksammades i Umeå med öppet hus för allmänheten. Ett 30-tal personer kom för att få veta mer om Psoriasis. Christer Mattsson, Psoriasisförbundet Umeås lokalavdelnings ordförande, hälsade alla välkomna och speciellt föreläsaren Johan Dahlberg ST-läkare vid Hud STD-kliniken NUS. Föreningen bjöd på fika och frukt samt försålde sina marknadsvaror till medlemspriser.

Johan Dahlberg ST-läkare vid Hud STD-kliniken NUS gav en uppskattad föreläsning. Psoriasis är en kronisk inflammatorisk sjukdom som inte är begränsad till huden.

Psoriasis i huden karakteriseras av en kraftig nybildning av hudceller. Detta syns som fjällande rodnande torra fläckar på hud och i hårbotten. Den kan drabba alla åldrar. 2-4 % av befolkningen har utvecklade symtom. Samsjuklighet finns i hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, fetma, inflammatoriska tarmsjukdomar, metabolt syndrom och stroke.

Orsak till uppkomst av denna sjukdom är ärftlighet, stress, rökning, alkohol, infektioner, vissa läkemedel, olika trauman av fysisk art, psykisk art etc.

Idag fokuserar forskningen på T-cells nivå då grundorsaken fortfarande är okänd.

Behandlingen består för de flesta av olika salvor som tar bort plack och sedan en behandlande salva med Kortison/D-vitamin. Man kan gå på en livsstilsmottagning men även få remiss på ljusbehandlingar.

Det finns systemisk behandling via cellhämmande medel och olika biologiska läkemedel.  Man ska dock vara uppmärksam på att alla behandling kan ha biverkningar.

Psoriasisartrit kan drabba leder, rygg, senor och muskelfästen, tår, naglar. Symptom kan vara stelhet, smärta och ömhet i det drabbade området. Lederna kan angripas och brytas ned av sjukdomen. En reumatolog ger diagnos som kan vara lättare att ställa om patienten har symptom av hudpsoriasis.

Föreläsaren tackades med Psoriasislotter av ordförande. Under kvällen bjöds det på fika och många passade på att handla marknadsvaror till medlemspris.

Johan Dahlberg ST-läkare vid Hud STD-kliniken NUS gav en uppskattad föreläsning om Psoriasis