Pilates, föreläsning och avslutande roande underhållning

Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning har deltagit i Umeå kommuns erbjudande att ordna en speciell aktivitet och kickstarta föreningar efter pandemin. Anja Näslund, Hälsovetare, anlitades för både en rörelseövning och föreläsning om Psoriasis och levnadsvanor. Lunch och sist av allt underhållning med Sam Sehlström.

Då erbjudandet kom om att möjliggöra en energiökande aktivitet för medlemmarna satsade styrelsen på att ordna en halvdag på Folkets Hus i Umeå. Ekonomiska medel ansöktes om, kontakter togs med bl.a. ABF Umeregionen och så blev det äntligen dags för dagen.
Anja Näslund inledde rörelsepasset med stående Pilates och många kände av stelhet i leder och muskler, det var ett bra och spännande träningspass till rogivande musik. Att ta ett 15 minuters pass varje dag ökar rörlighet och välmående.
Lunchen bestod av bl.a. av Dovhjortsgryta och det passade bra eftersom kött från vilda djur är bättre för kroppen då de äter annorlunda råvaror än tamdjur.
Anjas föreläsning började med visning av Psoriasisförbundet hemsida där det finns träningsfilmer som Pilates och yoga. Därefter svarade hon på de frågeställningar deltagarna hade rörande hälsa. 70 % av våra sjukdomar beror på vårt levnadsätt. Hur vi motionerar, äter och lever allmänt. Att undvika skadliga produkter som alkohol, tobak och sötsaker är bra för hälsan.
Bra mat för människan är det vi tillagar själva från bra råvaror och i det sammanhanget 500 gr grönt, bönder, nötter, bra fisk, skaldjur, kött från frigående djur och att dricka vatten.
Att inte stressa och se till att få återhämtning är viktiga faktorer om man vill ha ett hälsosamt liv med mindre sjukdomar. Det är också viktigt att motionera lagom och att träna sina muskler hela livet.
Dagen avslutades med att Sam Sehlström berättade historier, spelade och sjöng visor bl.a. Jag är min farsas far, Här står du med frusna händer, Romavisan m.fl. Dagen avslutades med att alla sjöng I natt jag drömde.

Sam Sehlström sjunger och spelar

Sam Sehlström sjunger och spelar på sin gitarr Foto: Gunilla Eriksson