Yoga ledaren Maria Wikström sitter på golvet och visar deltagarna hur Yogan går till. Stearinljus är tända och miljön är en loge i Tavelsjö

Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning på friskvårdsresa

Världspsoriasisdagens tema 2021 var United och den uppmärksammades på olika sätt i världen. I Umeå delades information ut där frisörer erbjuds utbildning för att hjälpa personer med psoriasis i håret. Medlemmarna erbjöds en resa som innehöll historisk guidning, Yoga och en nyttig brunch. I sociala medier kunde man se hur en hårbehandling fungerar.

Världspsoriasisdagens tema 2021 var United och den uppmärksammades på olika sätt i världen. I Umeå har information delats ut, där frisörer erbjuds utbildning för att hjälpa personer med psoriasis i håret. Medlemmarna erbjöds en resa som innehöll historisk guidning, Yoga och en nyttig brunch. I sociala medier kunde man se hur en hårbehandling fungerar.

Eftersom många psoriatiker har problem med att behandla sin hårbotten så har frisörer runt om i Sverige erbjudits digital utbildning av Psoriasisförbundet. Efter utbildning kommer de att finns på en digital karta så att personer med hårproblem kan söka efter rätt frisör.

Umeå lokalavdelning erbjöd även en friskvårdsresa där färden gick från Umeå mot Tavelsjö. Den fantastiska busschauffören berättade om utbyggnationen av Västerslätt och vidare hur inlandsisen utformade stora delar av landskapet.

Väl framme prövade man på medicinsk yoga, vila och meditation. Yogamiljön var avslappnande och man kunde ligga ned på ullmattor eller som några föredrog att sitta på stolar.
Brunchen  bestod av surdegsbröd, smoothies, färsk frukt, overnight oats, dipp, spreads, granola mm.

Vad är psoriasis/psoriasisartrit och vilken behandling finns

Psoriasis är en kronisk inflammatorisk sjukdom som inte är begränsad till huden. Psoriasis i huden karakteriseras av en kraftig nybildning av hudceller. Detta syns som fjällande rodnande torra fläckar på hud och i hårbotten. Samsjuklighet finns i hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, fetma, inflammatoriska tarmsjukdomar, metabolt syndrom och stroke.
Behandlingen för de flesta består av olika salvor som tar bort plack och sedan en behandlande salva med Kortison/D-vitamin. Remiss på ljusbehandlingar kan fås, cellhämmande eller biologiska hjälpmedel finns vid svåra symptom.

Psoriasisartrit kan drabba leder, rygg, senor och muskelfästen, tår, naglar. Symptom kan vara stelhet, smärta och ömhet i det drabbade området. Lederna kan angripas och brytas ned av sjukdomen. En reumatolog ger diagnos som kan vara lättare att ställa om patienten har symptom av hudpsoriasis.