Studie och kulturresa till Stora stenen

Psoriasisiförbundet Umeå lokalavdelning har nyligen besökt Stora stenen, som är ett friluftsområde i Överboda. På plats kunde man antingen promenera eller åka fyrhjuling upp till området. Mat serverades och man fick lyssna till en förläsning av Paavo Lundqvist, ordförande i föreningen Stora Stenen, därefter rundvandring och tipsrunda med vinster.

En ideell förening driver verksamheten på området.  Föreningen har till mål att skapa ett friluftsområde/utflyktsmål för alla medborgare. Området är anpassat så att personer med funktions-nedsättning kan besöka området utifrån sina olika förutsättningar.

Orådet har fått sitt namn efter ett stort klippblock, som inlandsisen förde med sig till landskapet, set väger uppskattningsvis 50 ton. I området omkring har byggnader satts upp för att en viss service ska kunna ges.

Genom två EU projekt blev det möjligt att både bygga väg och broar upp till området samt altaner och stugor.

Den ena stugan är en trädstuga och en mindre ligger utmed köket. Dessa kan bokas in för att hyras.

Trots att Psoriasis både syns i huden och kan sätta sig i lederna känns det bra för deltagarna att ges möjlighet att prova på olika former av aktiviteter.  Sjukdomen påverkar immunförsvaret negativt och kräver att den sjuke vilar en stund varje dag. Psoriasis är en ärftlig sjukdom som ska behandlas individuellt utefter personens symptom. Man kan använda salvor, behandling med ljus och invärtes medel. Men det är lika viktigt att hålla kroppen igång med motion och en aning styrketräning. Mental träning är också bra för att uppnå ett bättre lugn.

En fin sensommardag gjorde att upplevelsen gav mersmak och alla var nöjda och trötta på väg hem i bussen.