Studiebesök på Polisutbildning

Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning har gjort ett studiebesök på Polisutbildningen i Umeå. Med en rundvandring och information fick besökarna en bra uppfattning om vad som krävs för att bli polis. Besöket avslutades med en gemensam lunch.

Polisutbildningen finns förlagd på Campus i Umeå.  Utbildningen bidrar till att det finns poliser som agerar för ett tryggare samhälle, för en framtida utveckling och för ett livslångt eget lärande. Polisens arbete syftar till att upprätthålla allmän ordning och trygghet samt att tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp. Man främjar rättvisa och trygghet.

Studierektor Pontus Bergh välkomnade besökarna och erbjöd en rundvandring genom byggnaderna. Det finns moderna lokaler med skjuthall, träningshall och olika övningslokaler som butik, lägenhet, krog, cell, förhörsrum och sambandscentral.

Utbildning ges både på Campus samt en viss del som kvarstår på Umestan. Umeå universitet har på uppdrag av polismyndigheten en distansutbildning samt en 2,5 års utbildning varav fyra terminers heltidstudier och en termin i form av aspirantutbildning.

Det finns önskemål att utbildnigen utökas till tre år, då det är krävande för studenterna att tillgodogöra sig alla kurser under lärotiden. Det är många ämnen att hinna sätta sig in i  och lära sig, dessutom får man högskolepoäng som kan höja status och lön för nyexaminerade poliser.

Trots politikernas ambition att utöka poliskåren så fylls inte platserna då många ej klarar intagningsproven. 30 % av studenterna är kvinnor men endast ett fåtal utlandsfödda eftersom de inte klarar av det svenska språket.

Studierektor Pontus Bergh fick en bukett blommor av Psoriasisförbundet Umeå loklavdelnings vice ordförande Maj-Britt Johansson som tack för studiebesöket.

Dagen avslutades med en gemensam lunch som serverade god och gedigen husmanskost.