Psoriasisförbundet söker redaktör och kommunikatör

Psoriasisförbundet är en partipolitiskt och religiöst obunden organisation med visionen ”ett bra liv för alla med psoriasis och psoriasisartrit”. Genom bland annat opinionsbildning, informationsinsatser och utbildning arbetar förbundet för ökad satsning på forskning, bättre vård och behandling och för att skapa kännedom och förståelse för hur det är att leva med sjukdomen. Förbundet ger ut Psoriasistidningen till förbundets 15 000 medlemmar med sex nummer per år. Tidningen är tillsammans med webb och sociala medier förbundets viktigaste kommunikationskanaler.

Om tjänsten

Som redaktör arbetar du självständigt med produktion av Psoriasistidningen. Du gör research, intervjuer, skriver artiklar och reportage. Du ansvarar för disposition och följer layoutarbetet (som görs externt). I arbetsuppgifterna ingår upphandling av layout, tryckeri och distribution. Du kommer också att skriva för webben och vara med i utvecklingen av förbundets digitala nyhetsförmedling.

I rollen som kommunikatör arbetar du med förbundets kommunikation och digitala kanaler. Du arbetar strategiskt och är spindeln i nätet för frågor som rör förbundets kommunikation. Du skriver och redigerar texter så som debattartiklar och underlag till media. Arbetet utförs i nära samverkan med övrig kanslipersonal samt i förekommande fall med förbundsstyrelse och förbundsordförande.

Om dig

Du som söker är journalist gärna med erfarenhet av tidningsutgivning. Det är meriterande om du har en bakgrund som medicinjournalist och har kunskap och intresse om psoriasis och psoriasisartrit. Du har erfarenhet av att arbeta med webb och sociala medier. Som person är du engagerad och utåtriktad. Du tycker om att arbeta självständigt, är idérik och van att driva processer framåt, enskilt och i grupp. Du är duktig på att söka information och arbeta strukturerat. Arbetet sker i samverkan med personer internt och externt varför god samarbets- och serviceförmåga är en förutsättning. Erfarenhet från idéburen organisation är meriterande. Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper.

Vad kan vi erbjuda dig?

Tjänsten omfattar heltid med 37,5 timmars arbetsvecka med placering centralt i Stockholm. Kvälls- och helgarbete och resor inom Sverige kan förekomma. Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tillträde 26 augusti eller enligt överenskommelse. Individuell lönesättning. Psoriasisförbundet har kollektivavtal genom KFO. Urval och intervjuer sker löpande. Sista ansökningsdatum är 16 maj. Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta kanslichef Maria Björklund 08- 556 109 07. Fackligt ombud är Mats Larson 08-556 109 12.

Skicka din ansökan innehållande personligt brev och CV till [email protected] senast 16 maj.

Välkommen med din ansökan!

Annons (pdf) att ladda ned: Annons redaktör och kommunikatör Psoriasisförbundet