Stäng

Använd knapparna för att ändra textstorleken på sidan. Du kan också justera storleken permanent i din webbläsare, genom att gå in under menyalternativet ”Visa”. I Internet Explorer och Firefox väljer du därefter ”Textstorlek”, i Google Chrome ”Zooma in” eller ”Zooma ut” och i Opera ”Zoomfaktor”.

yoga med Psoriasisförbundet

Yoga-övningar

Eftersom det inte alltid går att hitta anpassad träning där man bor vill Psoriasisförbundet ge dig andra möjligheter till att träna. Vi har tagit fram olika filmer med rörelser och träning anpassad för dig som inte tidigare har tränat, har ont i leder eller har begränsad rörlighet.

Här finns yoga-övningar för dig som har psoriasisartrit, ledbesvär, smärta i leder och nedsatt rörlighet.

 

Yoga handlar inte om prestation, utan om att lyssna till din kropp och att du gör det du mår bra av, låter bli sådant som gör ont och anpassar övningar när du behöver.

 

Det finns många moment att tänka på i yoga, men du som är ny behöver inte bry dig så mycket om det i början. Andningen är det vi först brukar tänka lite extra på. Vi andas genom näsan, vilket kan vara ovant i början. Följ instruktionerna i filmerna så kommer det att gå bra.

 

Den längre filmen är för dig som kan och vill yoga en längre stund, och de kortare om du kan och vill. Du kan göra den sittande yogan på golvet eller på en stol och sedan gå över till den stående yogan. I den takt som fungerar för dig. Om något gör ont eller känns konstigt så anpassar du övningarna så att det känns bra för dig. Yoga är för din skull, och för att du ska må bra, så se till att du gör det.

 

Vill du se fler filmer? Här kan du se träningsfilmer med uppmjukningsövningar

 

Här kan du läsa om träning och psoriasisartrit och varför det är så viktigt att träna och även när man har stela leder eller har ett skov.

 

 

 

Yogaövningar

1. Sittande och stående (56 min), 2. Sittande på stol (9 min), 3. Sittande (34 min)