Närstående berättar - att vara närstående

Att vara anhörig

Här kan du få tips och råd på saker att tänka på som anhörig, läsa flera personliga berättelser om erfarenheter att vara anhörig och att leva med psoriasis och psoriasisartrit i familjen.

Att vara närstående och leva i en familj där en familjemedlem har psoriasis eller psoriasisartrit kan medföra svårigheter. Sjukdomen tar sin tid i vård och behandling, samt kan påverka både humör och mående. Det kan begränsa det gemensamma familjelivet. Det finns inga självklara regler eller råd som fungerar för alla, utan det handlar om att hitta de verktyg som fungerar just för er. Många anhöriga undrar hur de kan tänka för att underlätta, hjälpa och stötta, och som anhörig finns det mycket att ha koll på. Både om du själv har psoriasis och/eller psoriasisartrit, eller inte. Har du ett barn eller ungdom i din närhet som har psoriasis och/eller psoriasisartrit finns det flera saker du kan göra för att underlätta vardagen.

Kunskap

Är du påläst kan du stötta din närstående genom att sprida kunskap till omgivningen, särskilt förskola och skola. På så vis behöver inte din närstående bära all kunskap själv eller vara ambassadör för sin sjukdom, vilket kan vara särskilt påfrestande när en är ung.

Ta hand om varandra

• Vila och återhämtning är viktigt både för den fysiska och psykiska hälsan. Lyssna på ditt barn/ungdom om hen säger att hen inte orkar.
  • Var beredda på att sjukdomen går i skov. Att ditt barn/ungdom orkade saker förra veckan behöver inte betyda att hen kommer göra det nästa vecka.
  • Om du själv har psoriasis eller psoriasisartrit och även är anhörig, tänk på att din upplevelse inte behöver vara den samma som din närståendes. Ni kan ha delade erfarenheter och att prata om dem kan hjälpa er båda.
  • Att finnas där, lyssna och empatisera betyder väldigt mycket för personer som lever med en kronisk, ibland mycket påfrestande, sjukdom.

Be om hjälp

Var inte rädd för att be om hjälp och att ta stöd från din omgivning, från vården och skolan. Märker du, eller skolpersonalen, att ditt barn har slutat röra sig på samma sätt som tidigare är det bra att kontakta vården. Saker att hålla koll på är morgonstelhet, svullna eller ömmande leder i kombination med nagelförändringar på fingrar och/eller tår.

Hitta till oss!

Psoriasisförbundet har verksamhet som riktar sig direkt till anhörig, samt barn och unga med psoriasis, och om du har frågor och undringar går det bra att vända sig till info@pso.se eller till någon av våra lokalavdelningar som finns över hela landet.

Fler resurser

Läs mer här – närstående berättar

Läs mer här – stöd för föräldrar från skola och kommun

Tips i vardagen

Hitta system som underlättar. Här är ett exempel!

Sätt upp en griffeltavla, där den som har ont ritar en glad eller sur gubbe beroende på dagsformen. Då behövs det inga frågor eller diskussioner, alla i familjen vet.

Barnens tips till föräldrarna!

•  Det är jobbigt att smörja hårbotten, smörj försiktigt.
  • Det är bra med rutiner men det ska gå snabbt.
  • Snälla, försiktigt. Ta inte i med handduken.
  • Inget tjat! Det ger stress inuti.
  • Ordna en SPA-dag, massage och gör det mysigt!

(Psoriasistidningen 1/2017)

Undrar du något?

Ställ en fråga

Har du frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att höra av dig. Skriv till oss så svarar vi så fort vi kan.

Ställ en fråga
Tack för din fråga!