Biologiska läkemedel vid psoriasis – vad behöver jag som patient veta?

Charlotta Enerbäck är professor i dermatologi och forskar om psoriasis vid Linköpings universitet. Psoriasisförbundet har frågat henne vad vi som har psoriasis och psoriasisartrit kan ha nytta av att veta om behandling med så kallade biologiska läkemedel.

Vill du veta mer om forskning om psoriasis och psoriasisartrit? Klicka på länken till höger så kommer du till vårt avsnitt om forskning.

Charlotta, det skrivs och pratas mycket om biologiska läkemedel, men hur ska man som lekman förstå vad de är och hur de fungerar?

Biologiska läkemedel kallas så för att de har producerats i material av biologiskt ursprung (levande celler). De är antikroppar som riktar sig mot immunämnen som driver psoriasissjukdomen, till exempel TNFa, IL-17 eller IL-23. När antikroppen binds till immunämnet så kan det inte längre orsaka inflammation.

Vad är det som avgör om man får behandling med biologiska läkemedel eller inte?

Enligt riktlinjerna ska biologiskt läkemedel erbjudas till en patient som har en mer utbredd psoriasis och påverkan på livskvaliteten. Man ska först ha provat metotrexat, som fungerar bra för många och där vi har mer än 50 års erfarenhet. Det innebär att metotrexat är en mycket säker behandling även under lång behandlingstid.

Det finns olika biologiska läkemedel godkända för psoriasis på den svenska marknaden, är det någon skillnad mellan dem eller fungerar alla på samma sätt?

Antikropparna riktar sig mot olika immunämnen och har därför lite olika behandlingseffekt.

Fungerar alla biologiska läkemedel för psoriasis lika bra för psoriasisartrit?

Behandlingseffekten är sämre för psoriasisartrit än för hudpsoriasis. De kan variera i behandlingseffekt mellan olika individer.

Finns det några patientgrupper som inte bör eller kan behandlas med dessa läkemedel?

Det finns vissa begränsningar för de olika läkemedlen, men det varierar mellan dem vad man måste vara försiktig med. Exempel på sjukdomar vi måste ta hänsyn till är inflammatorisk tarmsjukdom och hjärtsvikt. Vi gör en helhetsbedömning utifrån patientens övriga sjukdomar, sjukhistoria och läkemedel. Oftast finns det något alternativ till alla.

Hur vanligt är det att man inte tål biologiska läkemedel, eller att de inte har någon effekt?

De allra flesta tolererar biologiska läkemedel även om allvarligare infektioner finns rapporterade. De allra flesta får också god effekt.

Vad kan det bero på om man inte får någon effekt av biologiska läkemedel?

Det vet vi inte, vissa individer har en svårbehandlad psoriasis. Detta är ett intressant forskningsområde.

Nu har det precis kommit flera nya biosimilarer, alltså biologiska läkemedel som har samma aktiva substans som läkemedel vars patent gått ut. Bör man vara orolig om ens läkare vill byta till en biosimilar?

Inte alls! Det är precis samma läkemedel med samma effekt. Det innebär bara en minskad kostnad för läkemedlet.

Finns det något särskilt man bör tänka på om man står på behandling med biologiska läkemedel?

Man ska höra av sig till sin hudklinik om man får feber i flera dagar eller andra nytillkomna besvär. Man ska undvika att vaccinera sig med levande vaccin. Söker man sjukvård ska man berätta att man står på ett biologiskt läkemedel.

Vill du veta mer om biologiska läkemedel?

På den här sidan finns mer information om vilka typer av biologiska läkemedel som finns för psoriasis och psoriasisartrit.

Undrar du något?

Ställ en fråga

Har du frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att höra av dig. Skriv till oss så svarar vi så fort vi kan.

Ställ en fråga
Tack för din fråga!