Filmsida

Här samlar vi aktuella filmer från Psoriasisförbundet

Föreläsning och frågestund om systembehandling

Hudläkaren Anders Ljungberg föreläser och svarar på inskickade frågor om systembehandling vid psoriasis (från 28 november 2023).

Panelsamtal om psoriasis och psoriasisartrit

(textad på svenska)

I samband med Internationella Psoriasisdagen 2023 bjöd Psoriasisförbundet in till ett panelsamtal om psoriasis och psoriasisartrit där några av Sveriges främstaexperter på hud och leder svarade på frågor under ledning av Claes Elfsberg.
(tillgänglig i HD-kvalitet, tryck på kugghjulet i nedre högra hörnet av bilden för att välja högsta möjliga upplösning)

Föreläsning och frågestund om psoriasisartrit

Gerd-Marie Alenius, överläkare vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå föreläser och svarar på frågor om psoriasisartrit. Från 8 juni 2023.

Fotvård vid psoriasis

Vi får följa med vid ett fotvårdsbesök på Psoriasismottagningen i Sundbyberg. Fotvårdsterapeuten Marianne tipsar om hur du tar hand om dina fötter hemma.

Avfjällning av hårbotten

Undersköterskan Ann på Psoriasismottagningen i Sundbyberg berättar vad som är viktigt att tänka på vid avfjällning av hårbotten.

Filmen är textad på svenska.

Att tänka på vid smörjning

Susanne Bergqvist, chefsjuksköterska vid Psoriasismottagningen i Sundbyberg, går igenom vad man ska tänka på vid smörjning av psoriasisutslag.

Filmen är textad på svenska.

Psoriasis hos barn och unga

Forskarföreläsning med Josefin Lysell, dermatolog och forskare vid Karolinska Universitetssjukhuset, om psoriasis hos barn och unga.

Samsjuklighet vid psoriasis

Forskarföreläsning med Albert Duvetorp, dermatolog och forskare vid Skånes Universitetssjukhus, om samsjuklighet vid psoriasis.

Psoriasis och psykisk ohälsa

Digitalt seminarium om kopplingen mellan inflammation och depression, med fokus på psoriasis/psoriasisartrit. Medverkande: Mats Lekander, professor i psykologi, Stockholms Universitet och Karolinska Institutet, och Mona Ståhle, professor i dermatologi, Karolinska Institutet.

Sambandet mellan psoriasis och mag-tarmsjukdom

Forskarföreläsning med Maria Lampinen, docent vid Uppsala Universitet, som berättar om sin forskning om sambandet mellan psoriasis och inflammatorisk mag-tarmsjukdom.

Varför får vi psoriasis?

Forskarföreläsning med Charlotta Enerbäck, professor i dermatologi vid Linköpings Universitet, som berättar om varför psoriasis uppkommer och hur våra läkemedel fungerar.

Föreläsning om psoriasisartrit

Se Psoriasisförbundets föreläsning om psoriasisartrit med Gerd-Marie Alenius, överläkare vid reumatologiska kliniken på Norrlands universitetssjukhus i Umeå.

Internationella psoriasisdagen 2021

Se Psoriasisförbundets sändning på Psoriasisdagen den 29 oktober från Psoriasisföreningens mottagning i Södertälje. Kina Sandin, sjuksköterska vid mottagningen svarar på frågor om psoriasis i hårbotten och andra psoriasisrelaterade frågor.

Internationella psoriasisdagen 2019

Se Psoriasisförbundets livesändning från Universitetssjukhuset i Örebro på Psoriasisdagen den 29 oktober, då hudläkare Birgitta Stymne svarar på frågor om psoriasis och psoriasisartrit.

Internationella psoriasisdagen 2018

På Internationella psoriasisdagen den 29 oktober hade Psoriasisförbundets livesändning på Facebook med Marina Tuutma, ordf. Distriktsläkarföreningen och AnnaKarin R Olofsson Vårdenhetschef PO Gastro, Hud och Reuma, Karolinska Universitetssjukhuset. Samtalet leddes av Barbra Bohannan, Psoriasisförbundet.

Tidigare livesändningar:

Vill du fråga något?

Ställ en fråga

Har du frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att höra av dig. Skriv till oss så svarar vi så fort vi kan.

Ställ en fråga
Tack för din fråga!