Verksamhet och årsmöten

Här kan du läsa om verksamhet och digitala hjälpmedel för att skapa kontinuitet och kontakt med medlemmarna.

Psoriasisförbundets avdelningar har ofta visat på en stor uppfinningsrikedom. Denna sida är till för att bygga vidare på detta. Att hålla verksamhet i tider av pandemi har visat sig vara en omställning. Alla avdelningar lyckades med att genomföra ett årsmöte förra året, men det innebär inte att det var enkelt. Vi har fått nya verktyg som möjliggör att medlemmar och förtroendevalda kan träffas. Nedan delar vi med oss av dessa verktyg och erfarenheter och vi har samlat dokument som används vid årsmöten och annan verksamhet på denna sida.

Hjälp med föreläsning eller workshop

Förbundskansliet finns här för att bolla idéer med er kring aktiviteter ni kan erbjuda i samband med års- eller medlemsmöten.

Vi kan även erbjuda att hålla föreläsningar inom olika ämnen så som exempelvis generell information om psoriasis/psoriasisartrit, intressepolitik, vilka rättigheter man har som patient, verksamhetsutveckling, medlemsvärvning och liknande. Vill ni aktivera deltagarna ännu mer så kan vi även diskutera ett upplägg för en workshop kring ett ämne som är viktigt för just er avdelning. Hör du av er till [email protected] så inleder vi en dialog.

Microsoft Teams

Alla avdelningar har tillgång till Microsoft Teams. Programmet används för att kunna träffas och ses på skärmen, genom en dator, surfplatta eller mobil. Sedan januari 2021 finns även funktionen att man kan ringa in till mötet om man hellre vill det, eller om man  t.ex. saknar en smartphone. Om du vill ha hjälp med att komma igång med er avdelnings e-post som slutar på @pso.se så är det bara att du hör av dig till [email protected]  Om du har tappat bort lösenordet så hjälper vi enkelt till med det också. Tillgången till Microsoft Teams innebär att alla avdelningar helt kostnadsfritt har möjligheten att bjuda in till videomöten där de som vill kan ringa in till mötet om man hellre vill det. Här finns en manual hur du sätter upp videomöte i Teams.  Eftersom mötet skapas från er avdelnings e-post behöver någon i er avdelning ha tillgång till er e-post och förstå grunderna i hur ett möte sätts upp i Teams. Förbundskansliet kan hjälpa till med att visa hur ni sätter upp ett möte, men varje avdelning administrerar sina egna möten. Är det bråttom och man är osäker så finns alltid möjligheten till telefonkonferens.

Telefonkonferens

Förbundskansliet kan enkelt lägga upp en telefonkonferens. Det är fullt möjligt att hålla en årsstämma eller andra möten över telefon. En telefonkonferens kan hålla upp till 25 mötesdeltagare. Det går till som så att ni får ett gemensamt telefonnummer och en kod. Den här koden kan ni dela med andra. Koden går ut till en e-postadress så skriv gärna alla som har e-postadress som ska vara med. De som inte har e-post ringer eller skickar ni sms till och ger mötets telefonnummer och kod över telefonen istället. När mötet sätter igång så ringer man det numret, anger den gemensamma koden och sen är man inne i mötet. Säg gärna till så sätter vi upp ett möte åt er.

TeamViewer

Lite förvirrande nog finns det ett annat program med nästan samma namn. Det är dock helt olika program. TeamViewer är ett program där vi från förbundskansliets sida kan styra din dator från en helt annan plats. Tjänsten är ganska fantastisk eftersom TeamViewer gör att vi på ett mycket bättre sätt kan hjälpa till att få er e-post att fungera och bjuda in till möten. Med TeamViewer ser vi precis det som du ser på din skärm. TeamViewer fungerar bäst på datorer och du behöver installera programmet efter att du har laddat ner programmet här. Så länge som du har TeamViewer installerat kommer vi kunna hjälpa till på ett helt nytt sätt.

Hjälp med mötesordförande

Förbundsstyrelsen erbjuder sig att vara mötesordförande för avdelningar som kommer att anordna mötet digitalt. Skicka e-post till [email protected] och skriv att ni är intresserade av en mötesordförande.

Årsmöten på vardagar

Möjligheten finns alltid att hålla ett möte på vardagar under vanliga arbetstider 8.00-16.45. Särskilt ett årsmöte kan gynnas av att avdelningens styrelse vet att förbundskansliet finns på plats och kan stötta upp. Om ni vill göra detta så finns support att tillgå under mötet. Alla avdelningar har självklart möjligheten att få stöd innan och efter. Genom att hålla årsmötet under arbetstid kan stödet även ges under mötet.

Kallelser

I denna digitala miljö är det lätt att glömma bort att man alltid kan ringa till förbundskansliet och man kan alltid få medlemslistor och etiketter skickade per post. Det går även att komplettera kallelser till årsmöten med e-post och sms till medlemmarna. E-post till medlemmarna kan ni få till er egna avdelnings e-postadress och utskick kan göras från medlemssystemet. Ni kan även ta hjälp av medlemssystemets egna tryckeri i Hudiksvall. Utskicket kostar 11,90 kronor/brev och 1 krona/bilaga (allt i svartvitt). För utskick till färre än 300 mottagare tar de ut en startavgift på 900 kronor. Det enda som behövs är att skicka en PDF med innehållet till [email protected]. Räkna med att det behövs minst fem veckors framförhållning om breven skickas denna väg. SMS kan skickas direkt från förbundskansliet så fakturerar vi avdelningarna direkt. Det brukar kosta 1,50 kronor/sms per medlem.

Vad händer om det blir sluten röstning?

Om man vet på förhand att det är fallet så har vi tillgång till röstningsprogrammet VoteIT. Företaget Styrelsepost har hjälpt till med Psoriasisförbundets riksstämma 2021 och kan hjälpa till med VoteIT om det krävs.  Styrelsepost tar ut ett arvode efter överenskommelse med respektive avdelning. Eftersom det hör till ovanligheten att någon kräver sluten omröstning så förespråkar vi att göra saker så enkla som möjligt och då är ett årsmöte i Microsoft Teams med möjlighet att ringa in en enkel lösning. Skulle någon mot förmodan kräva sluten omröstning kan frågan senareläggas och röstas om i VoteIT vid senare tillfälle. Årsmötet är med största sannolikhet ändå att betrakta som genomfört för redovisning till Socialstyrelsen för statsbidragsansökan som ger ekonomisk ersättning för detta.

Läs mer om möten som förbundsstyrelsen och förbundskansliet bjuder in till

Välkommen till vår kalender

Hitta vanliga dokument som används i verksamhet och vid årsmöte

Vanliga handlingar och dokument