Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Eva Vigulv: ”Jag vill börja leva på riktigt”

7 mar 2024 Eva Vigulv diagnostiserades för 25 år sedan med GPP – en väldigt ovanlig typ av psoriasis som påverkar hela hennes liv. Okunskapen kring sjukdomen är hög, men Eva har kämpat länge för att få hjälp och hon tänker inte sluta.

Ny behandling testas i Malmö

27 feb 2024 I Malmö finns nu möjligheten att ljusbehandla utslag utan att exponera den friska huden.

Läs hela artikeln

Digital egenvård ska hjälpa unga

4 feb 2024 Risken för att drabbas av psykisk ohälsa är större för den som drabbas av psoriasis i ung ålder. Därför jobbar forskare vid Karolinska Institutet med en digital plattform för psykologisk egenvård för unga personer med psoriasis.

Taket i högkostnadsskyddet höjt 1 januari

18 jan 2024 Den 1 januari 2024 höjdes taket i högkostnadsskyddet för läkemedel.

Med anledning av konkursansökan från Psoriasisföreningen i Stockholms län

12 jan 2024 Ordförande i Psoriasisföreningen i Stockholms län och Psoriasisförbundets förbundsordförande kommenterar beskedet om att vårdverksamhet inte längre kan bedrivas i föreningens regi.

Insändare: Från noll till tiotusen

28 dec 2023 Här berättar Lars Bergqvist om en till synes liten förändring som inneburit enorm skillnad för honom. En annan typ av rollator har hjälpt honom från nära noll till 10 000 steg om dagen.

Sineva Ribeiro: Vänta inte med att pausa

21 dec 2023 Sineva Ribeiro längtar. Hon längtar hem till Götet och hem till Portugal. Hon längtar efter schysta villkor och en rimlig arbetsbörda för Vårdförbundets medlemmar. Hon längtar efter lugnet som äntligen lägger sig. Men innan dess tänker hon ge allt, här och nu.

Panelsamtalet från 31 oktober – nu textat på svenska

18 dec 2023 Eftersom vi vill att så många som möjligt ska kunna ta del av det mycket uppskattade panelsamtalet som sändes i samband med internationella psoriasisdagen finns det nu med svensk text på filmsidan på vår hemsida. Samtalet består av en timme full av nyfikna frågor om psoriasis och psoriasisartrit från nyhetsankaret Claes Elfsberg till vår väldigt kunniga expertpanel.

Psoriasispriset till Mona Ståhle

15 nov 2023 Psoriasispriset är Psoriasisförbundets särskilda utmärkelse som delas ut för betydande insatser inom psoriasisområdet. Professor Mona Ståhle får priset för lång och trogen tjänst som Psoriasisförbundets rådgivande läkare.