Ansök om forskningsmedel

Arbetet med att stimulera psoriasisforskningen är en prioriterad fråga för Psoriasisförbundet. Via två stiftelser, Psoriasisfonden och Gösta A Karlssons 60-års fond, delar Psoriasisförbundet årligen ut omfattande bidrag till forskningen.

Fonderna ger bidrag till vetenskapliga forskningsprojekt kring psoriasis och psoriasisartrit. Man kan söka medel som enskild person eller via den institution/organisation man tillhör.

Brukarmedverkan

Psoriasisförbundet ser gärna forskningsansökningar med brukarmedverkan. Med brukarmedverkan avses här aktivt deltagande, av individ eller funktionshinderorganisation, i en eller flera av forskningsprocessens olika delar. Det kan till exempel gälla val av forskningsområde, utformning av vetenskaplig studie, genomförande, tolkning och förmedling av resultat. Medverkan förutsätter att individ eller organisation ges en aktiv roll i någon del av processen.

Hur fördelas medlen?

Under 2019 delade Psoriasisfonden och Gösta A Karlssons 60-års fond ut sammanlagt 6,45 miljoner kronor till forskning om psoriasis och psoriasisartrit. Här kan du se vilka projekt som beviljades forskningsmedel.

Ansökningar

Ansökningsförfarande samt ansökningsdokument för Psoriasisförbundets båda stiftelser är under bearbetning. Mer information kommer i början av 2020.

Vid frågor, kontakta Psoriasisförbundets kansli på [email protected].