Ansök om forskningsmedel

Arbetet med att stimulera psoriasisforskningen är en prioriterad fråga för Psoriasisförbundet. Via två stiftelser, Psoriasisfonden och Gösta A Karlssons 60-års fond, delar Psoriasisförbundet årligen ut omfattande bidrag till forskningen.

Fonderna ger bidrag till vetenskapliga forskningsprojekt kring psoriasis och psoriasisartrit. Man kan söka medel som enskild person eller via den institution/organisation man tillhör.

Brukarmedverkan

Psoriasisförbundet ser gärna forskningsansökningar med brukarmedverkan. Med brukarmedverkan avses här aktivt deltagande, av individ eller funktionshinderorganisation, i en eller flera av forskningsprocessens olika delar. Det kan till exempel gälla val av forskningsområde, utformning av vetenskaplig studie, genomförande, tolkning och förmedling av resultat. Medverkan förutsätter att individ eller organisation ges en aktiv roll i någon del av processen.

Hur fördelas medlen?

Psoriasisfonden och Gösta A Karlssons 60-års fond delar årligen ut miljontals kronor till svensk forskning inom områdena psoriasis och psoriasisartrit. Här på vår hemsida kan du se vilka projekt som beviljats forskningsmedel de senaste åren.

2021 års ansökningsperiod

Mer information kommer inom kort!

Frågor? Kontakta Barbra Bohannan, verksamhetssamordnare vård och behandling, forskning på Psoriasisförbundet på [email protected] och anmäl ditt intresse för att ansöka om bidrag.