Träning och psoriasisartrit

Träning är viktigt om man har psoriasisartrit. Beroende på hur ont du har och vilka besvär du har att röra dig går det att anpassa träningen. Rörelseträning är en form som är mycket användbar och nödvändig vid skov.

Rörelseträning är en mild form av träning som bygger på att ta ut rörelsen i en led i alla riktningar. Om du har psoriasisartrit och har ett skov gäller det att hålla igång den led (eller leder) som du har ont i, eftersom det hjälper leden (eller lederna) att behålla sin funktion. Syftet med rörelseträning är att undvika stelhet i leder. Om du upplever att besvären ökar och att det gör ont i lederna är rekommendationen att göra rörelseträning varje dag. Är du extra stel på morgonen så kan just morgonen vara ett bra tillfälle att göra övningarna. Varje övning bör under skov göras 20 gånger för varje led som du är stel i.

Har du ont och det är svårt att röra dig bör du ta hjälp en av en sjukgymnast (kallas numera ofta för fysioterapeut) som kan hjälpa dig att få till ett mer individuellt träningsprogram som tar hänsyn till vad du behöver och vad du klarar av, och eventuella andra behandlingsalternativ som kan behövas.  Det kan också vara extra betydelsefullt att gå till en sjukgymnast om du samtidigt har andra sjukdomar, och i synnerhet om du har en hjärt- och kärlsjukdom. Du behöver ingen remiss för en sjukgymnast. Du behöver inte gå till en sjukgymnast för att använda dig av rörelseträning, men det är alltid en god idé att få hjälp att individualisera din träning. Kanske behöver du mixa rörelseträning och annan slags träning?

När vi pratar om rörlighet menar vi den rörlighet vi har i muskulaturen samt de olika delar som finns i leden, exempelvis ledkapsel, ledband, senor med mera. Ålder, kön, kroppssammansättning och träningsstatus påverkar ofta rörligheten.

God rörlighet minskar risken för skador och smärta i exempelvis muskler, det ger oss bättre möjlighet att göra olika rörelser och att motverka kraftlöshet.

För vanliga människor och motionärer är allmän rörlighetsträning bra. Yoga och pilates är träningsformer som ökar rörligheten. I de flesta motionsgympa-pass brukar rörlighetsträning och stretch ingå.

Det är också viktigt att du ser till att du även får så kallad vardagsmotion genom promenader och annat. Det finns många olika saker du kan göra som ökar rörligheten men ändå kan kallas för en mjuk form av träning. Att cykla och att gå på vattengymnastik är ett par exempel som du kan prova. Huvudsaken är att du själv kommer fram till vad som passar dig bäst och som du tycker att du blir hjälpt av. Du ska inte träna så hårt att du efter ett dygn upplever att lederna är ännu mer stela, då tar du i för mycket. Anpassa övningarna efter hur du mår och hur bra du tycker att det går. Det bästa rådet är att du lyssnar på din kropp.

Eftersom det inte alltid går att hitta anpassad träning där man bor vill Psoriasisförbundet ge dig andra möjligheter till att träna. Vi har tagit fram olika filmer med rörelser och träning anpassad för dig som inte tidigare har tränat, har ont i leder eller har begränsad rörlighet.

Här kan du se träningsfilmer med uppmjukningsövningar

Här kan du se träningsfilmer med yoga-övningar.

Visste du att...?

Träning frisätter endorfiner – ett peptidhormon som verkar smärtlindrande.

Endorfiner utsöndras även när du skrattar, har sex och är förälskad.

Har du en fråga?

Ställ en fråga

Har du en fråga om psoriasisartrit och träning som du inte tycker du fått svar på här? Skicka din fråga så svarar vi på den så snart vi kan.

Ställ en fråga här >
Tack för din fråga!