Intern information

Här hittar du som har förtroendeuppdrag ingångar för att ta del av Psoriasisförbundets interna information och för att sköta läns- och lokalavdelningarnas hemsidor

Webbadministration

För att logga in på läns- eller lokalsidor för att uppdatera och skapa nya sidor behöver du inloggningsuppgifter. Ta kontakt med oss på kansliet så ordnar vi detta och du får då även en manual för WordPress.

Inloggning sker alltid på www.psoriasisforbundet.se/wp-admin

Intern information och epost

Här hittar du allt möjligt som är viktigt för dig som förtroendevald, här finns allt från blanketter, mallar för årsmöten, verksamhetsplaner, förbundsstyrelsens protokoll, mallar, grafisk profil, verktyg och dokumentation för påverkansarbete som exempelvis Nationella riktlinjerna, och mycket mer.

Alla ska ha fått sina inloggningsuppgifter. Har du glömt eller behöver tillgång till lösenordet eller om du av olika anledningar behöver hjälp med inloggningen går det bra att kontakta Louise på 08 556 109 13 eller på mejlen: [email protected]

• Psoriasisförbundet använder sig av Microsofts Office för all eposthantering och för att ta del av våra gemensamma mappar med interna dokument. Du behöver ingen programvara eller installera något, du använder bara en webbläsare och går till webbadressen: office.com För att använda Office måste du ha ett användarkonto och logga in.
  • Alla förtroendevalda har tillgång till Sharepoint för att kunna ta del av gemensamma interna dokument.
  • Det är bara läns- och lokalavdelningarna som även har en egen epost-adress och behörighet till Outlook för sin epost. Vem som är behörig bestämmer länen och lokalavdelningarna själva, men vanligen är det ordförande.
  • Har du inga inloggningsuppgifter, eller om det inte fungerar, hör av dig till kansliet på 08 600 36 36 eller [email protected]

I Office används främst två program/appar:

• Outlook hanterar eposten.
  • Sharepoint hanterar våra gemensamma mappar med interna dokument.
  • Båda dessa finns som alternativ när du har loggat in på office.com

Checklista – så här gör du:

1. Se till att du har inloggningsuppgifter.

2. Gå till www.office.com och skriv in dina inloggningsuppgifter. Lätt att komma ihåg.

(Eller alternativt när du väl är inloggad så kan du bokmärka sidan: psoriasisforbundet553.sharepoint.com/sites/Internt)

Observera! Har du ett annat konto som du redan är inloggad med? Klicka på ”Växla till ett annat konto”, och logga sedan in med Psoriasisförbundets epost-adress och det lösenord som du har fått. Du kan sedan växla tillbaka till ditt andra konto.

3. Inloggad – vad gör jag nu?

När du har loggat in och möts av olika alternativ (se bilden nedan) så kan du klicka på Sharepoint, och om du har behörighet att använda länets eller lokalavdelningens epost så kan du klicka på Outlook.

4. Outlook

När du klickar på Outlook kommer epostprogrammet öppna sig i din webbläsare.

5. Sharepoint

När du har klickat på Sharepoint så kommer du att få en sida med bland annat detta alternativ.

Klicka nu på ”Intern information” så får du upp alla mappar med dokument som finns där. Mapparna är klickbara, och du kommer till önskade dokument i mapparna genom att klicka dig vidare.

För att lära dig mer om Outlook och Sharepoint finns det en manual att ladda ner här:

Guide för Office: Sharepoint och epost

Behöver du inloggningsuppgifter eller behöver hjälp med borttappat lösenord eller annat, kontakta kansliet på 08 600 36 36, mejla [email protected] eller mejla supporten direkt: [email protected].se