Intern information

Här hittar du som har förtroendeuppdrag ingångar för att ta del av Psoriasisförbundets interna information och för att sköta läns- och lokalavdelningarnas hemsidor

Intern information och e-post

Att kunna logga in på sin e-post ger tillgång till vårt externa nyhetsbrev, möjlighet till videomöten i Microsoft Teams där ni kan skapa videokonferenser samt till Sharepoint där det finns blanketter, mallar för årsmöten, grafisk profil och verktyg för påverkansarbete som exempelvis Nationella riktlinjerna. Inloggning till avdelningens e-post ger kontakt med medlemmar genom programmet Outlook.  Om du behöver hjälp med inloggningsuppgifter går det bra att kontakta förbundskansliet 08-600 36 36 eller skicka e-post här.

När du har inloggningsuppgifter till er e-post kan ni använda denna manual för att enkelt komma igång. Nedan följer en beskrivning som är till för att förenkla arbetet med inloggning och program.

• Psoriasisförbundet använder sig av Microsofts Office för all e-posthantering och för att ta del av våra gemensamma mappar med interna dokument. Du behöver ingen programvara eller installera något, du använder bara en webbläsare och går till webbadressen: office.com För att använda Office måste du ha ett användarkonto och logga in.
  • Om du loggar in på office.com  så får du tillgång till allt som Office erbjuder medan om du loggar in på outlook.com så kommer du direkt till er e-post.
  • Det är bara läns- och lokalavdelningarna som har en egen e-postadress och behörighet till Outlook för sin e-post. Vem som är behörig bestämmer länen och lokalavdelningarna själva, men vanligen är det ordförande.
  • Tillgång till avdelningens e-post ger också tillgång till Sharepoint där interna dokument finns.

Videokonferenser

Alla läns- och lokalavdelningar har möjlighet att skapa och bjuda in till videokonferenser utan kostnad. Nedan finns dokument som beskriver programmet Microsoft Teams som används för videokonferenser. Överst finns en manual skapad för dig som vill veta mer om Teams eller ska hålla i ett möte. I mitten finns en beskrivning för dig som vill veta grunderna i hur du deltar. Sist finns en länk till en sida som visar videofilmer som mer illustrativt följer dig genom processen av att ladda ner och delta på ett möte i Microsoft Teams.

Marknadsföring

Varje gång någon ser Psoriasisförbundet och våra avdelningar så är det en form av marknadsföring. Förtroendevalda, anställda och medlemmar har alltid möjligheten att marknadsföra vår vision och värderingar. Marknadsföring kan ske genom att vi träffar någon, skickar e-post/sms, ringer, lägger upp information på hemsidan, skriver på Facebook eller gör annonser till tidningar. Det som presenteras på denna sida är en ganska ny del så du går gärna vara med och tycka till om utformning och upplägg.

Webbadministration och hemsidor

För att logga in på läns- eller lokalsidor för att uppdatera och skapa nya sidor behöver du inloggningsuppgifter. Ta kontakt med oss på kansliet så ordnar vi detta och du får då även en manual för WordPress.

Inloggning sker alltid på www.psoriasisforbundet.se/wp-admin

Medlemsregistret

Alla avdelningar kan få tillgång till medlemsregistret. Det görs genom att ordförande läser och signerar avtal. Ordförande kan sedan delegera ansvaret vidare till lämplig person som ansvarar för medlemsregistret i enlighet med de regler och rutiner som finns.