Sexuell hälsa vid psoriasis och psoriasisartrit

Sexualiteten är en viktig del av vår hälsa och vårt välmående. Att ha en kronisk sjukdom som psoriasis eller psoriasisartrit kan påverka den sexuella hälsan på olika sätt.

>>Läs hela artikeln om arbetet med broschyren från Psoriasistidningen nr 4/2022 här

Huden är vårt största och känsligaste organ, så sjukdomar där kan påverka hur vi känner kring beröring, relationer och sexualitet. Det är också vanligt att känna oro för hur andra ska reagera på utslagen. Psoriasisartrit kan också medföra trötthet, stelhet och värk, som kan göra det svårare att få lust till sex och klara av vissa ställningar. För den som planerar att bli gravid är det viktigt att prata med sin vårdgivare, för att anpassa läkemedelsbehandlingen till graviditeten. Det gäller både om man står på topikal behandling (alltså lokal behandling direkt på huden) eller systembehandling (tabletter eller sprutor).

En enkät från Psoriasisförbundet visar att många som har psoriasis och psoriasisartrit upplever att vården inte visar tillräcklig hänsyn till den sexuella hälsan. Du som patient har rätt att få ett bra bemötande och tillgång till fungerande behandling och läkemedel och att få utrymme att diskutera frågor som rör din sexuella och reproduktiva hälsa.

Vad kan jag göra själv?

Det finns många saker man själv kan göra för att förbättra sin sexuella hälsa. Egenvård som träning, planering och stresshantering kan förbättra cirkulationen i kroppen och öka lusten. En fysioterapeut kan coacha och stötta dig till fysisk aktivitet och ge förslag på övningar som minskar stelhet och smärta. Det är också viktigt att känna till att olika läkemedel kan påverka lusten och erektionsförmågan. Några tips och råd har vi samlat längre ned på denna sida.

Informationsmaterial från Psoriasisförbundet

För att lyfta frågan har Psoriasisförbundet tagit fram en broschyr om sexuell och reproduktiv hälsa, för alla med psoriasis, psoriasisartrit, deras partners och för vårdgivare. Den innehåller bland annat information om läkemedelsbehandling och massor av tips och råd från läkare, fysioterapeuter, sexologer, hälsovetare och – framför allt – andra som själva lever med diagnoserna. Det finns också en särskild flyer som riktar sig till vårdgivare för att uppmuntra till diskussion om ämnet. Både broschyren och flyern finns att ladda ned som PDF eller beställa i tryckt version via Materialbanken.

Tips för en bättre sexuell hälsa

Mat och dryck

Undvik tobak i alla former och drick måttligt med alkohol. Prova att vänta med sex i minst två timmar efter att du har druckit alkohol eller ätit mat. Genom att motionera får du bättre genomströmning i blodkärlen, vilket ökar lusten.

Planera

Planera in sexuella aktiviteter när energinivån är som högst och när du är avslappnad och utvilad, och till de dagar när symptomen är som lindrigast.

Visa huden kärlek

Var extra snäll mot din hud och dina känselnerver – passa på att stryka kärleksfullt över din hud i duschen eller vid läggdags, särskilt de utsatta partierna. Gärna med en skön kräm eller massageolja som funkar för dina utslag. Beröring, även på sig själv, utsöndrar oxytocin och andra ”myshormoner” som sänker stress och ger en skön känsla i kroppen.

Lär dig hantera stress

Stress triggar både psoriasis och blockerar lust, så att träna på att hantera den är en bra insats för den sexuella hälsan. Det innebär att både minska på stressfaktorerna som arbetsbelastning, krav utifrån, plingande skärmar och så vidare. Du kan sänka stresshormonnivåerna och visa kroppen att ”faran är över” med exempelvis fysisk träning som inte ska mätas och presteras, långa kramar, sjunga och dansa – eller ha sex om du gillar det. Då ”jobbar” du ut stressen ur systemet.

Ta hand om ditt underliv

Utöver vård av själva psoriasisen, ge ditt kön kärlek genom att smörja det utanpå med en skön kräm som funkar för dig, tvätta med vatten och inte uttorkande tvål, och ta på det på ett kärleksfullt sätt, exempelvis lägga handen över det när du läser eller ser på tv, det skapar en skön känsla av lugn och kontakt med sin lust. Bär gärna luftiga underkläder i naturmaterial.

Våga prata om sex!

Ju tryggare du är med att prata om din sjukdom med sexpartners, desto tryggare blir hen och ju mindre laddat känns det. Berätta att psoriasis inte smittar och inte är en könssjukdom, hur du vill/behöver bli berörd och om sjukdomen påverkar vad ni kan göra tillsammans. Väv in det i ett samtal om vad ni båda längtar efter och vill göra i övrigt, och fråga vad din partner har för specialbehov! Alla har något, så det blir ett fint sätt att mötas i lust och sårbarhet.

Informationsmaterialet är framtaget som en del av projektet ”Sexuell hälsa vid psoriasis och psoriasisartrit” som ingått som delprojekt inom Funktionsrätt Sveriges och RFSUs huvudprojekt ”Min sexualitet – min rätt”, som finansierats av Arvsfonden.

Undrar du något?

Ställ en fråga

Har du frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att höra av dig. Skriv till oss så svarar vi så fort vi kan.

Ställ en fråga
Tack för din fråga!