Debattartikel i Dagens Medicin om oacceptabla brister inom psoriasisartritvården

Reumatikerförbundet och Psoriasisförbundet har tillsammans med hälsoportalen Netdoktor genomfört den hittills mest omfattande patientundersökningen i Sverige av personer som fått diagnosen psoriasisartrit, eller som har psoriasis och ledsmärtor som tyder på psoriasisartrit. Över 12000 personer har deltagit, och av dessa har över 2500 personer lämnat detaljerade upplysningar om hur de ser på sin sjukdom och den vård de erbjuds.

Brister i psoriasisartritvården

Resultaten från undersökningen visar på oacceptabla brister skriver Tina Norgren, ordförande Psoriasisförbundet, och Lotta Håkansson, ordförande Reumatikerförbundet. Att det för många tar lång tid att få en diagnos är mycket allvarligt eftersom det gör att behandling uteblir.

Deltagare i undersökningen som inte fått diagnos visar mycket stort missnöje med vården. De bollas fram och tillbaka och träffar läkare efter läkare. Deras användning av smärtstillande läkemedel, ofta innehållande opiater, är oroväckande hög.

Bland annat att trots att den nära kopplingen till psoriasis borde vara välkänd inom vården var den genomsnittliga väntetiden för att få en diagnos 3,5 år. Diagnosbeskedet är helt centralt. Det är först då som rätt vård och behandling kan sättas in för att bromsa eller stoppa den skadliga ledförstörelsen. Den långa väntan på diagnos kan leda till permanent ledförstörelse och funktionsnedsättning, helt i onödan.

Är det rimligt att leder i kroppen ska behöva förstöras i onödan?

Tina Norgren och Lotta Håkansson uppmanar till en konstruktiv dialog om hur vården inom psoriasisartrit kan bli bättre. Brister i psoriasisartritvården är oacceptabla.

Läs hela debattartikeln här

Skriven av: psoriasisforbundet