Med anledning av konkursansökan från Psoriasisföreningen i Stockholms län

Ordförande i Psoriasisföreningen i Stockholms län och Psoriasisförbundets förbundsordförande kommenterar beskedet om att vårdverksamhet inte längre kan bedrivas i föreningens regi.

Beskedet att Stockholms läns psoriasisförening som bedrivit uppskattad psoriasisvård under flera decennier har tvingats ansöka om konkurs är ett hårt slag. Framför allt för de tusentals patienter som besökt mottagningarna och personalen som arbetat hårt för att länets psoriasispatienter ska få bästa möjliga vård. Flera år av stegvis försämrade förutsättningar har till slut gjort det omöjligt att bedriva den typ av vård som varit så uppskattad så länge av så många, vilket är väldigt beklagligt.

Att kunna erbjuda kvalificerad psoriasisvård i 50 är ett bevis på vad en stark medlemsorganisation kan åstadkomma under rätt förutsättningar, och konkursen innebär inte att Psoriasisförbundet kommer att sluta finnas där för sina medlemmar i Stockholms län.
Närheten till våra medlemmar är viktig både för förbund och medlemmar och vi vet att ideella krafter kommer att fortsätta förbättra livet för alla med psoriasis och psoriasisartrit även i Stockholm.

Konkursen innebär inte heller att dina förmåner som medlem i Psoriasisförbundet upphör, du kommer precis som tidigare få Psoriasistidningen i brevlådan och ha tillgång till allt vårt medlemsexklusiva material.
Om något innebär konkursen ännu en anledning till att vara medlem i en patientorganisation som för varje medlem har större möjlighet att påverka vården åt rätt håll.

Vi ber dig nu om tålamod, för att låta oss organisera oss på nytt på länsnivå så att vi tillsammans kan hitta en ny väg framåt

Lena Hagströmer, ordförande Psoriasisföreningen Stockholms län

Conny Erixon, förbundsordförande Psoriasisförbundet

Läs mer om konkursen

Vart vänder jag mig som patient?
(information från Psoriasisföreningen i Stockholms län)

Patienter med pågående systemläkemedelsbehandling är överförda för fortsatt behandling till:

Diagnostiskt Centrum Hud AB, 08-515 11 500
(Med systembehandling avses behandling med läkemedel som kan verka i hela kroppen, i motsats till lokala behandlingar som salvor eller kortisoninjektioner)

Patienter som har en pågående medicinsk ljusbehandling ombedes ta kontakt med aktuell remittent.

Skriven av: marcus