Välkommen till Psoriasisfonden

Psoriasisfonden start
Att leva med psoriasis

Fjällande hud, smärta och omständlig och tidskrävande behandling tillhör vardagen för psoriasissjuka. Psoriasis är en kronisk sjukdom som uppträder med olika intensitet. Det går inte att bota psoriasis men det går att behandla för att få en bättre livskvalitet.

Bli medlem i Psoriasisförbundet

Alla är välkomna som medlem i Psoriasisförbundet - både du som har en psoriasisdiagnos, är anhörig eller i övrigt vill stödja vårt arbete. Som medlem bidrar du till den viktiga psoriasisforskningen och vårt arbete för alla med psoriasis och psoriasisartrit i hela landet.

- Ansökan forskningsfonder

• Prisad forskning ger hopp

Det prestigefyllda Crafoord-priset går till tre forskare som tittat på de regulatoriska T-cellerna, celler som kan liknas vid ordningsvakter i vårt immunförsvar. De bromsar andra immunceller som angriper kroppsegen vävnad. Det finns förhoppningar om att upptäckterna ska bana väg för nya, mycket effektiva behandlingsmetoder vid autoimmuna sjukdomar så som reumatiska ledsjukdomar, diabetes, psoriasis med flera.

Läs mer om Prisad forskning ger hopp

• Psoriasis - en autoimun sjukdom

Professor Jörg Prinz på Ludwig-Maximilians-Universitet i München gjorde nyligen en intressant upptäckt. Hans forskargrupp har visat att immunceller i psoriasis reagerar på ett protein i pigmentbildande celler i huden. Detta protein finns normalt i huden men immuncellerna tar fel och uppfattar proteinet som kroppsfrämmande, vilket leder till en aktivering av immunsystemet och inflammation.

Läs mer om Psoriasis - en autoimun sjukdom

• Forskningsspecial

Att stödja forskningen är ett av Psoriasisförbundets viktigaste uppdrag. Nu finns senaste nytt om forskning, intervjuer med forskare och intressanta reportage i en helt ny Forskningsrapport.

Läs mer om Forskningsspecial