Hög tid att anmäla sig till sommarens återträff

För länge sen var de aktiva i samma ungdomsförbund. I sommar träffas de igen. Förhoppningen är att den återträff Psoriasisförbundet arrangerar i augusti ska väcka liv i både minnen och engagemang.

– Det var en fin gemenskap där mötet med andra unga med psoriasis stärkte min självkänsla, minns Ulrika Sonander. Där fick jag se att jag inte var ensam och att jag kunde visa mina eksem utan att vara obekväm. Det ska bli kul att få känna denna gemenskap igen och prata en massa goda minnen med dom man delade den tiden med.

Återträffen äger rum i stockholmstrakten 18-19 augusti. Ulrika Sonander är en av det dryga trettiotal som redan anmält att de kommer. Förberedelserna pågår nu för fullt och sista dagen att anmäla sig var den 26:e juni.

– Tanken är att om möjligt tillvarata den energi och det engagemang som fanns hos ungdomarna i Psoriasisförbundets dåvarande ungdomsorganisation PSO-Ung, berättar Psoriasisförbundets ordförande Tina Norgren. Det var hundratals barn- och ungdomar på våra läger och aktiviteter på den tiden. Många vittnade då om behovet att få vara med andra som har liknande erfarenheter. Samma behov ser vi än i dag, men idag kanaliseras det exempelvis genom facebookgrupper och liknande.

När Tina kläckte idén att ordna en återträff var hennes tanke just att väcka liv i ungdomsårens engagemang och minnen. Att i någon mening nyttja den starka gemenskapen för dagens och framtidens Psoriasisförbund. Några är fortfarande aktiva i förbundet och har så varit sedan ungdomsåren, men många har också lämnat förbundet eller är medlemmar men inte aktiva som förtroendevalda.

– Många har kvar en positiv bild av sin tid i PSO-Ung, säger Tina Norgren. Vissa kanske solade på en strand för första gången – tillsammans med andra som hade samma sjukdom. Många fick lära sig mycket, dels om sjukdomen, behandlingar etc. men också växa in i föreningslivet genom att bli gruppledare, gå på kurser i föreningskunskap med mera. Gruppkänslan och gemenskapen var, som jag kommer ihåg den, väldigt stark. Många deltagare återkom år från år och deltog i andra arrangemang utanför just lägerverksamheten.

Tina och de andra i Psoriasisförbundet som nu jobbar med att förbereda Återträffen hoppas att de som kommer på träffen ska vilja göra något bra för andra även efter träffen. Den teknikutveckling som skett sedan åren i ungdomsorganisationen gör att ett sådant engagemang idag kan ta sig nya uttryck.

– Det kan vara att själva engagera sig i lokal- eller länsavdelningens aktiviteter, att värva nya medlemmar, göra inlägg på sociala medier, fungera som goda ambassadörer för Psoriasisförbundet, förklarar Tina Norgren. Det är alltså inte enbart en träff för att dela gamla minnen, utan också en träff för att väcka ett fortsatt engagemang i någon form. Flera av de som anmält sig har också blivit medlemmar igen.

Skriven av: Karl Lindberg

Foto: Ann Högman