Förbundet satsar på unga

Under 2022 gör Psoriasisförbundet flera satsningar på barn, unga och deras anhöriga. Under våren kommer förbundets närståenderåd att dra igång och i sommar hålls en träff för barn och unga som lever med psoriasis och psoriasisartrit.

Den 1–3 juli planerar Psoriasisförbundet en sommarträff i Stockholmstrakten riktat till barn och ungdomar mellan 6 och 14 år, som lever med psoriasis och psoriasisartrit. På träffen får deltagarna ta del av kunskap om sjukdomarna, ägna sig åt roliga aktiviteter som tävlingar och utflykter samt träffa andra barn och ungdomar som lever med sjukdomarna.

-Förhoppningen är att sommarträffen ska få barn och ungdomar att hitta nya vänner och skapa fina minnen tillsammans, säger Lisa Lundahl som ansvarar för träffen från Psoriasisförbundets sida.

Men sommarträffen är bara ett av flera projekt som förbundet arrangerar för barn och ungdomar just nu. På Psoriasisförbundets riksstämma 2021 togs beslut om att införa ett närståenderåd för att ge bättre stöd åt föräldrar och andra närstående som har barn med psoriasis och psoriasisartrit. Inledande möten har hållits och en grupp håller nu på att formas som ska utgöra närståenderådet. Tanken är rådet ska mötas varje eller varannan månad och att de tankar och idéer som kommer fram på mötena ska skickas vidare till förbundsstyrelsen, som i sin tur kan ta upp dessa frågor i möten med beslutsfattare som förbundet har kontakt med.

Men det är inte det enda som är på gång för den här gruppen. Det pågår också planering kring en digital träff för ungdomar och unga vuxna. Mer detaljer om träffen kommer framöver i Psoriasisförbundets kanaler.

-Det känns roligt att vi har lite på gång eftersom vi inte har gjort något för den här gruppen på länge. Förhoppningsvis kan det här göra att barn och ungdomar och deras anhöriga känner sig mindre ensamma med att leva med sjukdomen, säger Lisa Lundahl.

Fakta Psoriasisförbundets sommarträff

Sommarträffen ska hållas i Stockholmstrakten den 1–3 juli och är öppet för barn och ungdomar mellan 6 och 14 år som lever med psoriasis och psoriasisartrit. Barn och ungdomar anmäler sig tillsammans med en närstående (som är myndig). Deltagaravgiften är 300 kronor för barn och 500 kronor för medföljande vuxen. I avgiften ingår resa tur och retur till Stockholm, mat, övernattning i dubbelrum och aktiviteter.

Anmäl ditt  intresse här senast den 13 maj.

Fakta Psoriasisförbundets närståenderåd

På Psoriasisförbundets riksstämma 2021 beslutades att bilda ett närståenderåd efter en motion från Hallands länsavdelning. Nu arbetar en grupp i förbundsstyrelsen med att starta upp rådet. Flera digitala möten med intresserade föräldrar har hållits och en grupp håller nu på att formas som ska utgöra närståenderådet. Tanken är att dra igång verksamheten under våren. Läs mer om närståenderådet här.

Är du nyfiken på rådet eller vill anmäla dig till kommande möten? Mejla info@pso.se

Skriven av: Jon Andersson