Frisörutbildning drar i gång

Psoriasisförbundets certifieringsutbildning för frisörer har nu dragit i gång. Flera frisörer har anmält sig till en första omgång av utbildningen som går ut på att lära frisörer mer om psoriasis i hårbotten.

I utbildningen har förbundet tagit fram en utbildningsfilm där man går igenom det man behöver veta som frisör och vad som är bra att tänka på när man möter kunder som har psoriasis i hårbotten. Några personer som har psoriasis i hårbotten agerar hårmodeller och en utbildare berättar. I filmerna kan man se hur det kan se ut med psoriasis i hårbotten och hur det kan skilja sig åt beroende på hur mild eller svår psoriasis man har. Efter utbildningsfilmen får frisörerna gå igenom ett prov och svara på ett antal frågor och påståenden om psoriasis i hårbotten. Svarar man rätt på frågorna utfärdas ett personligt certifikat som bekräftar att frisören har genomgått psoriasisutbildning för frisörer.

Som certifierad frisör genom Psoriasisförbundet får frisören dessutom ett diplom och hamnar på en karta tillsammans med alla andra certifierade frisörer på Psoriasisförbundet hemsida, något som gör det enklare för förbundets medlemmar och andra psoriatiker att hitta rätt frisör. Utbildningen kostar endast 400 kronor och de som nappar på erbjudandet får tio psoriasislotter som tack för visat intresse. Tipsa gärna din frisör om att sprida ordet om att utbildningen finns. För anmälan eller mer information om utbildningen kan man kontakta förbundet på telefon 054–155170 eller mejl  helena.anderberg@pso.se Det går också bra att läsa mer om utbildningen här.

Skriven av: Jon Andersson

Foto: Roger Schederin