Bowling med middag

Vårens friskvårdsdag för Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning hölls på Bowlingcentrum. De intresserade medlemmarna tog sig an spelet med glada miner. Hos några blev det en liten tävling sinns emellan. Fina resultat uppvisades och kommenterades. För de flest var det en trevlig aktivitet att tillbringa i likasinnades sällskap.

Efter att skrivit in sina namn startades spelen och det blev en del strikes och några lyckades även med spärr.

Det spelades med lite olika tekniker beroende på tyngden i kulorna och en del skador bland spelarna. Men alla hade roligt och tyckte att detta var ett bra exempel på att träna under trevliga former.

Trots att Psoriasis både syns i huden och kan sätta sig i lederna kändes det bra för deltagarna att ges möjlighet att prova på olika former av aktiviteter. Sjukdomen påverkar immunförsvaret negativt och kräver att den sjuke vilar en stund varje dag. Psoriasis är en ärftlig sjukdom som ska behandlas individuellt utefter personens symptom. Man kan använda salvor, behandling med ljus och invärtes medel.

Ewa spelar

Men det är lika viktigt att hålla kroppen igång med motion och en aning styrketräning. Mental träning är också bra för att uppnå ett bättre lugn.

Full fart i spelet

Bowlingdeltagarna avslutade dagen med en god middag i den närliggande restaurangen. Efter besöket åkte man hem med ett trevligt minne i hågkomst.

Middag