Vi sprider information om psoriasis och psoriasisartrit

Ett viktigt uppdrag är att sprida information om Psoriasis och Psoriasisartrit. Det gör vi genom föreläsningar, utbildningar, att finnas ute på marknader mm

Information om Psoriasis till blivande fotterapeuter

Undersköterskor som går vidareutbildning vid Norrlandsakademin i Umeå, fick veta mer om systemsjukdomen Psoriasis. När de har genomgått sin utbildning blir de Medicinska fotterapeuter.

Gunilla Eriksson, Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning, har informerat om systemsjukdomen Psoriasis. Hon berättade om sjukdomens många ansikten, sitt liv med psoriasis och hur det är att leva med en kronisk sjukdom. Hon fick psoriasis redan som barn, vid 10 års ålder.

Hon visade en Power Point presentation med bilder och även på de salvor och den invärtes behandling som hon idag använder för att få lindring i symptomen på Psoriasis och Psoriasisartrit.

Psoriasis är en ärftlig inflammatorisk systemsjukdom som kan ge upphov till samsjuklighet med andra autoimmuna sjukdomar. Främst psoriasisartrit men även diabetes, mag- och tarmsjukdomar samt hjärt- och kärlsjukdomar.

Behandling kan bestå av salvor, ljusbehandling, men även invärtes tablettbehandling i form av antiinflammatorisk medicin. En cellhämmande medicin skrivs ut mot hudutslag och för invärtes värk i leder, muskler och muskelfästen. De allvarligaste sjuka kan få biologiska mediciner.

Karolina Grenholm och Camilla Åkesson driver Norrlandsakademin, och syftet med utbildningarna är att få den skräddarsydd för blivande medicinska fotterapeuter.  Man vill ha fler duktiga medarbetare, allt för att förbättra fothälsan i samhället.

De har mångårig erfarenhet, både från branschen men även som utbildare. Under Fotterapeuternas utbildningstid använder man sig även av externa lärare och föreläsare, de är noga utvalda och ingår nätverket av spetskompetenser.

Gunilla tycker att det är viktigt att prata och föreläsa om psoriasis så att fler får kunskap. Ett ideellt arbete driver verksamheten i Psoriasisförbundet och dess avdelningar och att bli fler medlemmar är en viktig fråga när det kämpas för en rättvis vård över hela landet.

Föreläsning på Norrlandsakademin i Umeå, om Psoriasis och hur det är att leva med en kronisk sjukdom

Gunilla Eriksson, Psoriasisförbundet Västerbotten och Umeå lokalavdelning, informerade blivande Medicinska fotterapeuter om Psoriasis och hur det är att leva med en kronisk sjukdom.

Psoriasisförbundet Västerbottens län på Seniormässa

På den välbesökta Seniormässan i Umeå deltog Psoriaisförbundet Västerbottens län med information och möjlighet för de som så önskade att bli medlem.

Under Seniordagen kom många fram och pratade, hade funderingar på behandling och fick information om sjukdomen. Under dagen besöktes mässan av flera tusentals personer vilket gjorde att det sociala utbudet var stort.

Som medlem i förbundet får man Psoriasistidningen som utkommer vid sex tillfällen varje år, försäkringar och andra förmåner. Dessutom ges möjlighet att träffa personer med samma problematik rörande Psoriasis och Psoriasisartrit.

De lokala avdelningarna ordnar med träffar för gemenskap och länsförbundet kommer i höst att erbjuda utbildningsdagar för medlemmarna. Då ges man som psoriatiker möjlighet att bli bättre på att sköta sin hälsa och lära sig mer om sjukdomen.

Foto: Roger Johansson

Text till bild: Psoriasisförbundet Västerbotten läns ordförande Lotten Lönnberg och ledamot Christer Mattsson deltog på Seniormässan i Umeå. De delade ut information om psoriasis/psoriasisartrit, svarade på frågor och värvade nya medlemmar.

Lotten Lönneberg och Christer Mattsson vid marknadsståndet på Seniormässan I Umeå