Psoriasis och sömn

Sömnbesvär är vanligt hos personer med en mängd olika sjukdomar, exempelvis mag,- och hjärtsjukdomar samt artrit. I studier har man sett att personer med psoriasisartrit kan ha en omfattande trötthet som inte alltid är kopplad till sjukdomsgrad.

Smärta i sig anses vara trötthetsskapande och samtidigt uppstår ofta sömnsvårigheter på grund av smärtan. Därför kan vila, återhämtning och sömn vara viktiga delar att prioritera om man har en kronisk sjukdom som psoriasis och psoriasisartrit.

Samsjuklighet och sömn

Vi vet att både för lite och för mycket sömn, mer eller mindre än 7-8 timmar ger en ökad risk för ohälsa. Undantaget är eventuellt unga som sover mer än detta och äldre som sover mindre än detta. Störd sömn har ett tydligt samband med hjärt- och kärlsjukdom, högt blodtryck, depression, sämre livskvalitet med mera.

Vidare kan störd sömn ge ökad smärtkänslighet och därmed förvärra symtom vid reumatiska sjukdomar som reumatiod artrit och fibromyalgi. Att det finns ett samband mellan störd sömn och övervikt är en ganska ny upptäckt och att kraftigt minskad sovtid även under kortare perioder påverkar kroppens funktioner som på sikt kan leda till diabetes och viktökning.

Sömn och livsstilsvanor

Det finns ett antal livsstilsvanor som påverkar förmågan att sova. Även aktiviteter som inte direkt förknippas med sömnen har därför en inverkan på din sömn.

Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet i sig är en motsatts till sovandet, vi håller oss vakna med hjälp av att röra på oss. Högintensiv träning på kvällen brukar för många innebära svårigheter att varva ner och somna. Däremot kan lugnare träning (vad som menas med det beror delvis på dina träningsvanor), exempelvis en promenad ha en positiv effekt på insomnandet. Förklaringen är att kroppens muskler slappnar av efter aktiviteten och att du då får en bättre blodgenomströmning. Denna avslappning gör att det är lättare att sova. Om enbart detta är förklaringen till varför människor med regelbunden fysisk aktivitet sover bättre är ej klargjort. Rekommendationen är att träningen bör sluta senast två timmar innan sänggående, men här är individuella avvikelser vanliga och ofta sammanhängande med den dygnsrytm du har.

Kost

Efter att vi har ätit går en stor del av kroppens energi åt till att smälta maten. Dessutom ökar insulinutsöndringen i samband med matsmältningen och detta gör att man känner sig tröttare. Lättsmält mat kan vara att föredra på kvällen så att det inte blir allt för tungt för magen att bearbeta.

Koffein

Ämnet koffein (kallas tein när det finns i te) finns i kaffe, te, cola, energidrycker och chokladdryck och har en hög effekt på vakenheten. Effekten brukar av en kopp (15 cl) vara ökad vakenhet i cirka sex timmar, beroende på känslighet. Rekommendationen är därför att inte dricka något som innehåller koffein före läggdags. Om du dricker en stor mängd koffeinhaltiga drycker på dagtid för att hålla dig vaken, kan även dessa inverka på din sömn, även om det passerar mer än sex timmar.

Alkohol

Alkohol ökar tröttheten och används därför av många som egenordinerat sömnmedel. Med alkohol i blodet minskas både vår djupsömn och REM-sömn vilket innebär att vi sover lättare och oroligare. När alkoholen har förbränts blir kroppen överaktiv med bland annat ökad puls och svettningar som effekt, vilket försämrar kroppens förmåga att slappna av och vila. Samtidigt kommer kroppen så länge alkoholen finns kvar i kroppen att vara muskulärt avslappnad vilket ofta innebär att snarkningar förekommer. Detta i sin tur stör också sömnen och förmågan till återhämtning.

Nikotin

Nikotin stimulerar hjärnan och förhöjer därmed hjärnans aktivitet vilket motverkar insomnandet. Rökare behöver därför längre tid vid insomnandet och har sämre sömn än ickerökare. Vid ett rökstopp blir sömnen bättre, med ett visst undantag för första tiden när oro kan hindra kropp och hjärna från att slappna av.

Oregelbunden livsstil

En oregelbunden livsstil med försenad sänggång påverkar kroppens sömnvanor negativt. Detta eftersom vi efter en sen natt tenderar att sova längre och därmed förskjuter vår dygnscykel. Att hålla en regelbundenhet, vardag som helg kan därför vara viktigt för den som har sömnbesvär.

Stress

Stress och sömnbesvär hänger ofta ihop eftersom stressen inte tillåter att hjärnan får sin välbehövliga vila och avkoppling. Likaså utsätts kroppen för ett stressmoment när sömnen ej fungerar och den inte får vila som den behöver. Ser du en koppling mellan dina sömnbesvär och stress eller ett intensivt leverne finns det många delar att arbeta med. I vilken ände du ska börja beror mycket på hur dina besvär ser ut. Många avslappningsmetoder kan också vara till hjälp.

Här kan du läsa mer om stress och psoriasis

Sängval

En säng med god kvalitet, anpassad efter din kroppstyngd, kroppsform och sovvanor är viktigt. Det bör finnas plats för rörelse utan att komma i kontakt med sängkanter, cirka 40 cm på bredden och 20 cm på längden förutom din kroppslängd brukar krävas. Bomull eller linne samt manglade lakan leder fukt och underlättar kroppens värmereglering. Likaså kan sovkläder vara begränsande och störande ur värme- och rörlighetssynpunkt.

Referenser och lästips

Sömnens betydelse för hälsa och arbete av Torbjörn Åkerstedt

Sov Gott av Susanna Jernelöv

Metabola syndromet av Peter M Nilsson, Anders G Olsson, Björn Zethelius

Frågor och svar om sömn

Kan jag återhämta förlorad sömn?

Jag behöver ungefär 8 timmers sömn per natt, för att vara utvilad. Emellertid har jag en dotter på 18 månader, som i perioder bidrar till att jag sover mindre varje natt.

Min fråga är, kan jag "återhämta" förlorad sömn, om jag sover "extra" exempelvis på helgen?

Du funderar på hur din nattsömn påverkas av att du vissa nätter blir väckt av din dotter, och om du kan sova igen förlorad sömn på helgerna. Eftersom sömnen är så viktig för oss gör kroppen vad den kan för att reparera missad sömn. Sover vi för lite en natt kommer vi då att sova effetkivare nästa natt, dels genom att vi oftast somnar snabbare, men också genom att vi sover längre tid i djupsömnen där kroppen får bäst återhämtning. En missad natts sömn tar vi således igen ganska lätt, även utan att sova längre än vad vi brukar göra.

Å andra sidan har ny forskning visat att regelbundet ”tullande” på sömnen påverkar kroppen mer än vad vi tidigare trott så kanske fungerar inte systemet lika bra under lång tid. Av den orsaken brukar det sägas att vi inte kan sova igen förlorad sömn.

Kontentan är, att det vore bäst att sova som du behöver varje natt, men det är troligen en utopi att lyckas med det. Att försöka prioritera sömnen så snart det går är det bästa, och om inte annat, precis som det ser ut för många av oss, sova lite längre på helgerna för att vecka för vecka ligga i balans på sömnkontot.

Studier refererade i artikeln

Occurence and correlates of fatigue in psoriatic arthritis av Husted JA, Tom BD, Schentag CT, Farewell VT, Gladman DD. Publicerad i Ann Rheum Dis 2009 Okt:68(10):1553-8