Olika typer av träning

Beroende på vilken typ av fysisk aktivitet eller träning du ägnar dig åt så kommer du att träna olika saker.

Olika typer av träning handlar om olika syften med att vara fysiskt aktiv eller träna. Det kan vara att exempelvis minska eller hålla vikten, minska risken för sjukdomar eller bli frisk efter en skada. Beroende på varför du vill träna kan det ibland vara så att du måste tänka lite extra när du väljer aktivitet.

Olika typer av träning

Konditionsträning

Olika typer av träning - cykla!

Med konditionsträning menas den typ av träning som förbättrar hjärtats, blodomloppets och lungornas funktion att transportera syre samt musklernas förmåga att använda syret. Förenklat kan vi säga att all aktivitet som gör att ditt hjärta slår snabbare och att din andning ökar tränar konditionen.

Det blir tydligt att vi behöver konditionen när vi exempelvis ska gå upp för trappor, men faktum är att vår kropp och hjärna är beroende av vårt hjärtas och våra lungors kapacitet hela tiden, även när vi sover.

Styrketräning

Olika typer av träning - styrketräna!

Styrketräning innebär att vi tränar våra muskler så att de orkar utföra ett tyngre arbete än tidigare. Samtidigt tränar vi nervernas förmåga att sända information till och från hjärnan, vilket i sin tur förutom själva styrkan kan ge oss bättre koordination och balans. Även ledband och muskelfästen stärks av styrketräning.

Du kan träna styrka genom att exempelvis bli uthålligt stark, det vill säga orka lyfta en lättare vikt många gånger eller maximalt stark, det vill säga lyfta en tung vikt ett fåtal gånger.

För vanliga människor är en blandning bäst, och därför rekommenderas ofta styrketräning 2-3 gånger per vecka med ungefär 8-10 övningar som täcker in hela kroppen. Varje övning bör göras 8-12 gånger, det vill säga repetitioner. En bra riktlinje är att man efter sista gången inte ska orka en till, då vet du att du har haft en lagom vikt.

Rörlighetsträning

Olika typer av träning - rörlighetsträning!

När vi pratar om rörlighet menar vi den rörlighet vi har i muskulaturen samt de olika delar som finns i leden, exempelvis ledkapsel, ledband, senor med mera. Ålder, kön, kroppssammansättning och träningsstatus påverkar ofta rörligheten.

God rörlighet minskar risken för skador och smärta i exempelvis muskler, ger oss bättre möjlighet att göra olika rörelser och att utveckla kraft.

För vanliga människor och motionärer är allmän rörlighetsträning bra. Yoga och pilates är träningsformer som ökar rörligheten. I de flesta motionsgympa-pass brukar rörlighetsträning och stretch ingå.