En resa till solen och vindarnas ö - Gotland

Så kom vi då äntligen i väg på vår resa till solen och vindarnas ö, till Gotland. Resan var planerad att genomföras redan 2020, men ett illasinnat virus satte stopp för de planerna. Men nu, efter två år med restriktioner och regler att förhålla sig till så bar det äntligen av. Resan startade i Malmö och gick sedan via Helsingborg, där vi hämtade upp ett antal av våra vänner från Nordväst Skåne. Därefter fortsatte turen norrut, upp på det småländska höglandet där en god lunch intogs och ett muséum besöktes. Sen eftermiddag ankom vi till Oskarshamn där vi bordade M/S Visby som tog oss över östersjön till Gotland. Vi blev inkvarterade på ett fint hotell, precis innanför Visby ringmur.

Efter en första natt på ön var det tid för en guidad rundtur på norra Gotland. Vi besökte bl. a. ett hembygdsmuseum innan turen gick vidare till Fårö. Många celebriteter har lockats till den lilla karga ön med sina fantasieggande raukar. Ingmar Bergman och Olof Palme visades under många år här, och nu var det vår tur för ett besök. På upptäcktsfärd i Visby. Att besöka en rauk är ett måste på Gotland.

Dag tre lämnade vi bussen hemma och fick av en guidad tur i Visby till fots. Många små gränder och pittoreska hus att beskåda i rosornas stad. Visbys många kyrkoruiner och trappstegsgavlade packhus vittnar om Gotlands rika medeltid. Visby är en mycket mer kuperad stad än vad man kunnat föreställa sig. När man äntligen tagit sig upp på höjderna ovanför domkyrkan var krafterna i stort sett slut.

På lördagen bar det av söderut till Roma kungsgård och ett intressant krukmakeri i Etelhem. Det gavs också tillfälle till att beskåda Hoburgsgubben, en fantastisk naturformation på den allra sydligaste delen av ön. Resan tillbaka till Visby gick längs kusten via Vamlingsbro Prästgård. På kvällen var det en gemensam avskedsmiddag.

Sista dagen på Gotland var det till att stiga upp i ottan. Frukost serverades innan klockan sex och båten avgick mot fastlandet straks innan klockan sju. På hemvägen var det gemensam lunch och bussen anlände till Helsingborg kring fyra tiden på eftermiddagen; slutstationen Malmö anlöptes en dryg timma därefter.

Ett stort tack till reseledare Annika och chaufför Ernst för en mycket trevlig resa.

Vid pennan

Åke