Polenresa i april 2015

Ett drygt tjugotal personer från Malmö Vellinge åkte under några dagar i april i år till Kołobrzeg i Polen för en spa- och rekreationsresa. Resan utgick från Malmö, och med buss tog vi oss till Ystad för färjetransport till Świnoujście i Polen. Efter en nästa två timmar lång bussresa genom det polska landskapet var vi så framme i Kolobrzeg och vårt fina hotell Leda.

Spa-behandlingar

Under en dag gavs möjlighet till spa-behandling på hotellet. Det var allt från ansiktsbehandling till helkroppsmassage med varma oljor och heta stenar. Efter en stunds vistelse i saltgrottan var man avslappnad och det kändes lätt att andas. På hotell Leda fanns även tillgång till en fin poolanläggning.

På kvällarna blev det stora kulinariska utsvävningar. På fredagen avåts en utsökt buffé på hotellet och på lördagen tog vi oss med buss till en liten intim restaurang i utkanten av staden. Här bjöds på en utsökt trerätters meny med allt det bästa från det polska köket.

Kolobrzeg liten kurortstad

Vår engagerade guide Jurek tog oss med på en mycket intressant och lärorik rundvandring genom Kołobrzeg, först längs strandpromenaden med sina många och nya kurortshotell och därefter till de äldsta delarna av staden.

Kołobrzeg är en liten kurortstad med ca 50 000 invånare. Staden är belägen vid Östersjökusten i det forna Pommern. Staden skadades svårt under andra världskriget och tillföll Polen 1945 i enlighet med Potsdamöverenskommelsen.

Bland stadens äldre byggnader märkets särskilt den i tegelgotik uppförda Mariadomen från omkring 1300. Kyrkan brandskadades svårt i slutet av andra världskriget och restaurerades under 1970-talet. Många av inventarierna förvarades inmurade eller gömda i landsortskyrkor och har därför bevarats. Bland de mest berömda inventarierna finns en 4 meter hög sjuarmad ljusstake. En likadan ljusstake lär även finnas i Lunds domkyrka.

Fyrtornet i Kołobrzeg hamn är uppfört ovanpå en äldre fästning och är tillsammans med Mariakyrkan stadens mest kända landmärken.

Återuppbyggnaden av stadens centrala delar runt katedralen påbörjades inte förrän på 1980-talet. Området har uppmärksammats för sin arkitektur. Vid återuppbyggnaden strävade man efter att skapa en stämning av en gammal stad, utan att för den sakens skull hysa några ambitioner att rekonstruera de hus som tidigare fanns på platsen.

Alla som deltog i resan var mycket nöjda med allt, hotell, mat och spa-behandling. En förhoppning och önskan om en uppföljningsresa till nästa år framfördes till vår utmärkta reseledare Pia.

Vår guide Jurek

Hälsokälla