Aktiviteter 2024

Välkommen till vårens aktiviteter 2024

För deltagande i nedanstående arrangemang ringer eller mejlar du till kansliet,
tel. 040- 23 63 48,  malmo@pso.se

Bankgiro: 5904-9684            Swish: 123 071 93 02

Samtliga av nedanstående arrangemang vänder sig till alla medlemmar i Psoriasisförbundet Malmö-Vellinge lokalavdelning. Ange gärna medlemsnummer vid anmälan.

Onsdagen den 28 februari kl. 13.00 besöker vi St. Petri kyrka i Malmö.
St. Petri kyrka är Malmös äldst bevarade kyrka och även en av stadens äldst bevarade tegelbyggnader. Vi får en guidad rundvandring i helgedomen. Efter besöket försöker vi ta en gemensam fika på något närbeläget café.

Pris per person 50 kr. Anmälan och betalning senast den 20 februari.

Söndagen den 24 mars kl. 16.00. Årsmöte!
Vi håller mötet på Radison Blu, Östergatan 10, Malmö.  Efter mötet serveras en tvårättersmeny inklusive kaffe och kaka, samt alkoholfri öl eller Ramlösa. Pris:  150 kr.

Anmälan och betalning av måltiden senast 14 mars.

Psoriasisförbundet Malmö – Vellinge finns på Seniormässan den 9 – 11 april i Malmö.

Seniormässan är Sveriges största mässa för dig som vill leva ett aktivt liv. Här får du träffa utställare inom många olika områden; Resor & Fritid, Boende och Tjänster, Vård och omsorg m. m.

Passa på tillfället att träffa oss på mässan i april.
Malmömässan, Hyllie, Malmö

Söndagen den 12 maj gör vi en utflykt till Ven.
Buss avgår från parkeringen bakom Malmö Opera kl 8.30. Hemfärd från Landskrona 17.30.
Färjan anländer till Bäckvikens hamn på Ven kl 10.30 där vår guide Tommy Lilja hälsar oss välkomna och är sedan med oss hela dagen. Vi åker buss mellan de olika arrangemangen.
Första stoppet blir förmiddagskaffe med durumbulle. Durumvetet odlas på Ven!
Därefter besöker vi Tycho Brahemuseet och Stjärneborg.
Lunch serveras på Backafallsbyn som består av dagens rätt, sallad, måltidsdryck och kaffe.
Efter lunch blir det visning i Sankt Ibbs kyrka från 1100-talet. Välkänd från Gabriel Jönssons dikt “Flickan från Backafall” Utsikten från kyrkomuren är fantastisk ut mot Kyrkbackens hamn och Danmark.
I priset ingår, buss, färja, fm-kaffe och lunch samt guidade visningar och entréer enligt ovan.
Anmälan och betalning senast 13 april. Pris 650 kronor.

Friskis&Svettis.
Kontakta Monica Tjörnhagen för närmare information: monica@malmo.friskissvettis.se
PSO medlemmar erhåller 10 % på träningskort, gäller dock ej pensionärskort.

Följ med oss till Tyskland!

Den 6 – 9 september 2024 genomför vi en resa tillsammans med PSO Nordvästskåne till Husum i Tyskland. Husum är en liten hamnstad vid Nordsjökusten i provinsen Schleswig-Holstein, ca 1 timmes färd från Flensburg. Bussen avgår från parkeringen bakom Malmö Opera kl. 07.00.

Resan går med helturistbuss genom Danmark där vi bland annat besöker korsvirkesstaden Ribe med stadsrundvandring, Mögeltönder, Schleswig och Fridrichstadt med båttur på kanalerna. Vi bor på ****Hotel Theodor Storm i Husum, 3 övernattningar med halvpension. Under resan kommer vi också att besöka Flensburg och ha flera andra trevliga utflyktsmål.

För denna fantastiska resa betalar du bara 4 995 kronor per person i dubbelrum. Enkelrumstillägg 500 kronor.

Anmälan och betalning senast den 17 juli!

Detaljerat program:

Välkommen att följa med till den lilla hamnidyllen Husum under en resa där vi kommer

att uppleva mycket! Vi besöker Ribe, kikar på slottet Schackenborg och gästar staden

Schleswig med sin kända domkyrka. I holländarstaden Fridrichstadt provar vi exklusiva viner

innan vi åker en fin tur på kanalerna. Och under hemresan provsmakar vi rom i Flensburg

varefter vi besöker ett av Danmarks världsarv, Christiansfeld.

Dag 1 fredag 6 september

Tidig morgon startar vi vår resa från Malmö. Via Öresundsbroförbindelsen samt Stora- och Lillabältsbroarna når vi under förmiddagen idylliska Ribe, Danmarks äldsta stad. Tillsammans gör vi en stadspromenad och insuper atmosfären. Därefter har vi tid att på egen hand äta lunch och upptäcka staden. Färden fortsätter söderut genom Sönderjylland till lilla Mögeltönder. Här, i 1600-tals slottet Schackenborg, huserade prins Joakim med sin familj. Den lilla bygatan anses vara en av Danmarks vackraste. Vi tar oss över gränsen till Tyskland och åker till Husum där vi inkvarterar oss för tre nätter på ****S Theodor Storm Hotel. På hotellet finns ett litet bryggeri i jugendstil och även en ”Biergarten” där vi kan sitta i skuggan under kastanjeträd. På kvällen serveras en god middag på hotellet.

Dag 2 lördag 7 september

En fin frukostbuffé inleder vår dag på bästa sätt. Idag tillbringar vi förmiddagen i vår värdstad! Kring torget vid stadskyrkan hittar vi många trevliga affärer, besök den lilla hamnen med sina inbjudande caféer och små butiker och beundra stadens renässansslott som ligger granne vårt hotell. Under eftermiddagen åker vi med vår bekväma buss till Schleswig som har anor sedan vikingatiden. Redan år 948 blev staden danskt biskopssäte. Förutom det vackra slottet Gottorp kan vi beskåda den pampiga domkyrkan, de små gränderna i det gamla fiskeläget Holm och dessutom har Schleswig en trevlig gågata kantad av butiker och trevliga serveringar. Vi återvänder till Husum och vårt hotell där vi avnjuter kvällens middag.

Dag 3 söndag 8 september

Idag går turen till den lilla holländarstaden Friedrichstadt. Staden grundades på 1600-talet under hertig Friedrich III som erbjöd holländare religionsfrihet och mark. De byggde upp staden efter holländskt mönster och satte sin prägel genom många vackra gavelhus och kanaler. Vi inleder vårt besök med att prova exklusiva tyska viner under tiden som vi får lyssna på intressant fakta. Därefter kan vi på egen hand strosa omkring och uppleva atmosfären i den pittoreska staden och kanske besöka ett café. Under eftermiddagen åker vi en trevlig tur på kanalerna. En vällagad middag på vårt hotell avrundar dagen.

Dag 4 måndag 9 september

Efter frukost har det blivit dags att saga “auf Wiederseh´n” till Husum för denna gång. Men ännu återstår mycket på vår resa! Vi kör norröver till den 700-åriga hamnstaden Flensburg. Här hittar vi en charmiga blandning av tyskt och danskt. Flensburg har även en lång historia som romstad, och givetvis ska vi besöka ett romhus! Dessutom hittar vi ett stort utbud av trevliga affärer, och vill vi vila fötterna en stund finns många mysiga restauranger och caféer. Innan vi lämnar Tyskland blir det ett inköpsstopp. Väl tillbaka i Danmark väntar ett annorlunda besök, nämligen den lilla staden Christiansfeld. Det var Christian VII som år 1771 skänkte mark till holländska herrnhutare efter ett besök i den holländska staden Zeist. Kungen blev imponerad över deras industriella kunskap och ansåg att de kunde lära hans landsmän något. Staden byggdes efter en herrnhutisk mönsterplan och är idag ett av Danmarks världsarv. Vi åker de återstående milen genom Danmark, och under kvällen är vi på hemmaplan igen efter en omväxlande, intressant och trivsam resa!

Välkommen till vårt60-års Jubileum

Lördagen den 28 september kl. 18.

Restaurang High Court

Malmöhusvägen 1, Malmö

Fördrink

Trerätters meny

Kaffe

Dryck till maten ingår

Underhållning av Lasse Sigfridsson

Pris 250,-

Bindande anmälan och betalning senast 26 augusti (var god anmäl ev. allergi)
För anmälan ring PSO:s expedition 040-23 63 48 alt.
malmo@pso.se Betalning Bg 5904-9684

Malmö Vellinge