Forskningsspecial - ute nu!

Att stödja forskningen är ett av Psoriasisförbundets viktigaste uppdrag. Nu finns senaste nytt om forskning, intervjuer med forskare och intressanta reportage i en helt ny Forskningsrapport.

– För Psoriasisförbundet är stöd till forskningen oerhört viktig och genom våra forskningsfonder kan vi ge bidrag till projekt som verkligen gör skillnad, säger Tina Norgren, ordförande i Psoriasisförbundet.

Två exempel på forskning som förbundet stödjer är Psoriasisartritregistret och en studie om PPP.

– Vi vill inte att psoriasisartrit ska drunkna bland övriga reumatiska sjukdomar. Därför lämnar vi stöd till PsA registret där sjukdomsförlopp och behandlingar kopplat till diagnosen psoriasisartrit (PsA) registreras och kan följas över tid av de som forskar på sjukdomen. Motsvarande register finns även för psoriasis, säger Tina Norgren.

Psoriasisförbundet stöttar också de lite mer små och bortglömda frågorna så som en studie av Pustulosis Palmoplantaris, PPP, som är mer vanlig hos kvinnor än hos män och som oftast drabbar händer och fötter. Forskningen har bland annat visat att PPP skiljer sig genetiskt från psoriasis vulga¬ris, storfläckig psoriasis och det finns en annan samsjuklighet än vid psoriasis, till exempel ökad förekomst av celiaki och sjukdom kopplad till sköldkörteln.

– Vi är en patientrörelse som pekar ut riktningen för den psoriasisforskning vi vill stödja. I detta nummer av Forskningsrapporten kan man läsa mer om hur förbundet arbetar med forskningsfrågor och hur våra stiftelser är organiserade. Varje bidrag gör skillnad, säger Tina Norgren.

Du kan beställa rapporten genom att skicka ett mail info@pso.se, rapporten kostar 50 kr eller få den gratis genom att bli medlem.

Utdrag ur Forskningsrapporten

Läs intervju med Sara Källberg, -”Tack vare forskningen mår jag bra idag!”

Omar Shejk fick psoriasis i samband med att han kom som flykting till Sverige. Läs intervjun med Omar.

Forskare i München slår fast att psoriasis är en autoimmun sjukdom.

Skriven av: Psoriasisförbundet