Välkommen!

Sörmlands länsavdelning har sitt säte i Eskilstuna och kontaktpersoner i Katrineholm samt Nyköping.

Vi är en länsavdelning med en lokalavdelning som heter Eskilstuna-Strängnäs.

Vår avdelning består av medlemmar och verkar för våra medlemmar och alla andra som påverkas av psoriasis och psoriasisartrit.

Länsavdelningen bildades den 22 november 1967. Som jämförelse är det fyra år innan Arla grundades!

Vi har funnits i över 50 år och grundades snabbt efter starten av Psoriasisförbundet 1963.

Om du inte redan är medlem kan du enkelt bli det här!

Psoriasisdagen 2020

Den 29 oktober varje år firar vi den internationella psoriasisdagen.

Psoriasisförbundet brukar alltid hålla en digital föreläsning. För att komma till sidan med information om webbinariet klickar du här.

Klockan 18.30 sätter livesändningen igång och pågår i ungefär en timme. Om du vill komma direkt till anmälan för webbinariet klickar du här.

Professor Mona Ståhle och Överläkare Vilija Oke svarar på frågor om psoriasis och psoriasisartrit och samtalet leds av Barbra Bohannan från Psoriasisförbundet samt Besima Aho, publisher och ansvarig utgivare på Netdoktor/Bonnier Health.

Årets tema för World Psoriasis Day är ”Be informed”, där tanken är att belysa vikten av att fortsätta tillhandahålla relevant och aktuell information om psoriasis/psoriasisartrit för personer som lever med diagnoserna, vårdprofessionerna, beslutsfattare och allmänheten, men även betona hur viktigt det är att vi själva inhämtar kunskap om vår sjukdom. En välinformerad patient har större möjligheter att kunna ta sig fram i vården, få bra behandling och högre livskvalitet.

The International Federation of Psoriasis Associations (IFPA) bevakar och rapporterar det som händer internationellt runt om i världen på psoriasisdagen. Mer om detta hittar du på deras hemsida här.

Sörmlands län

Psoriasisförbundet Sörmlands Län