Reportage årsmöte 2019

Årsmöte 2019

Psoriasföreningen Göinge har haft sitt årsmöte den 10 mars på Träffpunkten i Bjärnum. Ordförande Birgith Linde hälsade alla välkomna och öppnade mötet. Verksamhetsberättelse, ekonomisk rapport, revisionsberättelse gicks igenom och styrelsen beviljades ansvarsfrihet för det gånga året.

Till styrelsen blev det omval av Birgith Linde som ordförande, Inger Ahlberg och Ulla Möller som ordinarie ledamöter och Gunvor Olandersson, Monika Winkvist och Krister Bengtsson som ersättare.

Det blev även omval av övriga förtroendevalda: revisor Örjan Lindskog, revisorsersättare Gunilla Troedsson, studieorganisatör Birgith Linde, cirkelledare Birgith Linde och Inger Ahlberg, kommunombud Hässleholms och Östra Göinge kommun Birgith Linde, kommunombud Osby kommun Maj Svensson, aktivitetskommitté Maj Svensson, Janeth Nilsson och Inger Ahlberg samt valberedning Bo Ahlberg och Ingemar Nilsson. Årsmötet nominerade Birgith Linde för en plats i styrelsen för Psoriasisförbundet Skåne Län.

Förslag till ersättningar för styrelsen under 2019 godkändes. Information gavs om vårens aktiviteter. Därefter demonstrerade florist Lena Petersson från Blomsterlandet i Hässleholm hur man ganska enkelt och med få blommor fixar små buketter och arrangemang. Alla närvarande fick en bukett tulpaner några försökte sig även på att binda dessa, till varierat resultat.
Därefter avslutades dagen med fika och lotteri.

Några av medlemmarna runt kaffebordet.

Blommor och påskpynt

Tisdagen den 31 mars 2015 invaderade 11 st. psoriatiker från Göingeavdelningen, Bjärnums blommor och presenter. Innehavaren Senca, tilltalas alltid enbart med förnamnet, öppnade dörrarna för oss denna kväll och lät oss plocka bland blommor och skålar för att plantera vårt eget påskarrangemang. Hon hjälpte gärna med tips och råd för den som inte var så säker på vad som passade ihop. Det gick även att ha med egna skålar, många har ju traditionen med samma skål varje påsk.

När alla började bli klara dukades det fram kaffe och kakor, och vi kunde beundra varandras konstverk. En önskan var att detta skall bli ett återkommande arrangemang inför både påsk och jul.

Birgith

Vilka fina påskgrupper vi gjort

Alltid trevligt med en fikapaus

Vårens utfärd gick till trakterna av Osby

Den 16 maj 2013 i bästa sommarväder hade Göinge sin vårutfärd.
Deltagarn körde med egna bilar eftersom det för dagen var en kanska kort runda.
Vi är ofta dåliga på att uppskatta det som finns nära oss och här fick vi bevis på det.

Första stoppet var vid strandkanten av sjön inne i Osby samhälle där vi beundrade den fina konstverken som tillkom inför TV programmet Konstkuppen. Därifrån gick färden till affären Fröjds of Sverige för att hitta och ev, handla något snyggt eller roligt. Där njöt vi även av vårt eftermiddagskaffe med bakelse.

Det tredje stoppet för dagen var Sibbarpsgården som ligger mellan Osby och Hässleholm utmed den gamla vägen. Där såldes allt från blomster och örtplanter till stick och virkgarn. Många hade ganska stora kassar med sig därifrån.

Nöjda med dagen skiljdes vi från varandra där och bilarna gick åt olika håll.

Framför de från TV kända skulpturerna Apan och Kaninen som numera kallas Lisa och Göran

Deltagarna samlade för en kort vilostund

Välbehövlig fikapaus hos Fröjds of Sverige

Julmarknad på Wapnö 2013

Årets sista utflykt gick till Wapnö julmarknad utanför Halmstad.

Vi var en ovanligt liten skara som deltog denna gång. En del var av bekanta förvarnade om att byggnader och utemiljö inte var så handikappvänligt och vågade därför inte deltaga. Vädret var inte det bästa denna dag med både regn och blåst men inne i bodarna var varmt och skönt och alla hittade nog något passande till jul.

Välkommen du med på en utflykt eller annan aktivitet nästa år !

Wapnö slott

Är det månne kalvarna som lockar?

Nöjda resenärer

Våravslutning 2012

Badet i varmvattenbassängen på lasarettet i Hässleholm är populärt.
Varje termin kommer tio till tolv medlemmar för att till rytmisk musik, ledd av den alltid lika glada ledaren Emma, mjuka upp de stela lederna.
Lika trevligt är också den gemensamma fikan föreningen bjuder på vid sista träffen för säsongen.

Utfärd till Halland 2009

Lördagen den 30:e maj samlades vi, PSO Göinge, till en tvådagars utfärd till Halland.
Två minibussar med 14 medlemmar gav sig iväg från Hässleholm, genom Bjärnum med kurs mot Halmstad. Morgonen var så där underbar som den någon gång kan bli på sommaren.

Haverdal var första stopp då hade kaffetarmen skrikit länge.

Ugglarp med Svedinos bil och flygmuseum var verkligen värt ett besök, många aha- upplevelser fick vi där. Vi såg också Asige stenar, fyra bauta – stenar i olika riktningar med inhugget solur. Det var ett mini av Stonehenge i England.

Gruppen samlad vid Asige stenar

Liten Thai-restaurant med god och billig mat hittade vi innan färden gick till Skrea strand för inkvartering i små fina stugor.
När vi installerat oss åkte vi in till Falkenberg, såg lite av gamla stan, tog en paus på en bänk vid Ätran och bara njöt.

Då vi kom tillbaka till vår lilla by ställde vi samman bord och bänkar vid grillarna. Birgith och Stig-Arne hade fixat mat till grillen, en helt otrolig kväll, alla var mer än nöjda. Efter en lugn natt åt vi frukost tillsammans i strålande morgonsol.
När alla fixat sina morgonbestyr och städat sina stugor embarkerade vi bussarna. Färden gick ni till Bexells stenar, med inhuggna namn och tankespråk, utspridda över ett stort område.

Efter fotografering av en del stenar fortsatte färden till Varbergs fästning, högt, stort och omfångsrikt, så endast två ”kämpar” tog sig upp till den berömda Bockstensmannen. Men till oss andra fanns glass att inhandla.

Nu bar det iväg till sista anhalten som var Berte museum, där fick vi fin information om bygden och vad som tillverkades där. Berte kvarn som funnits i 400 år i samma släkt är nu den 13:e generationen, det berättades också om hur Sia glass kommit till. Sen gick vi runt för att se på alla samlingar.

Oh, dessa grejor, högt och lågt, överallt fanns minnen från gamla tider. Vi tackade för oss och satte oss i bussarna för sista biten hem.
Ett fantastiskt arbete av Birgith och Stig-Arne. En suverän körning av Roger och Stig-Arne. Trevligt sällskap och detta underbara väder.

Göinge

c/o Birgith Linde