Nina vill att vården ska se hela människan

Så påverkas psyket av psoriasis är temat för senaste Psoriasistidningen. Här bjuder vi på en av artiklarna.

Trots att många med psoriasis även drabbas av psykisk ohälsa, fokuserar vården på mediciner och fysiska symtom. Här behöver vården bli bättre på att fånga upp psykisk ohälsa och se hela människan. Det gäller förstås inte bara vården, vi behöver alla bli bättre på att våga prata och fråga varandra hur vi mår psykiskt. Ingen ska behöva vara ensam i sin sjukdom, skriver Tina Norgren, ordförande Psoriasisförbundet, i detta nummer.

Vi bjuder på en artikel med Nina Kaptelinina, blivande sjuksköterska, som i sin utbildning och tillsammans med sin kurskamrat valde att skriva uppsats om hur det är att leva med psoriasis och psoriasisartrit.

Klåda,smärta, trötthet och en oförstående eller fördömande omgivning får många patienter att välja bort social samvaro. På så sätt påverkar sjukdomarna patienternas livskvalitet och deras psykiska hälsa.

Här kan du läsa artikeln: Psoriasistidningen 5/2018

Alla som är medlemmar i Psoriasisförbundet har fått senaste numret av Psoriasistidningen (5/2018) i brevlådan. Den är en av många goda anledningar att bli medlem, en annan är gemenskapen.

Skriven av: louise