Mer än 3 miljoner kronor till forskning om psoriasis och psoriasisartrit

Intresset för forskning inom området psoriasis och psoriasisartrit växer varje år och genom de två stiftelser som Psoriasisförbundet administrerar, Psoriasisfonden och Gösta A Karlssons 60-årsfond, delas varje år medel ut till projekt som syftar till att öka förståelsen för båda diagnoserna.

-Vi vill lära oss mer om de här sjukdomarna och vi vill att våra medlemmar ska bli friska. Därför satsar vi på forskning. Vår samlade bedömning är att de här pengarna gör skillnad för svensk psoriasisforskning, kommenterar Tina Norgren, ordförande i Psoriasisförbundet.

I år beviljas totalt 16 projekt medel om sammanlagt 3,15 miljoner kronor – projekt som drivs från Umeå i norr till Malmö i söder.

-Jag tycker det är intressant att se att det är så mycket aktivitet över huvud taget och att det söks från så många olika håll där man belyser olika aspekter av sjukdomarna, säger Åke Svensson före detta chef och överläkare på Skånes Universitetssjukhus och styrelseledamot i Psoriasisfonden.

-Det finns en väldig spännvidd att titta på bland de som fått medel i år. Det handlar om alltifrån undersökningar på cellnivå till hälsoekonomi. Genom att ge de här bidragen kan vi se till så att de här områdena blir utredda på ett bra sätt av intresserade forskare, fortsätter Åke Svensson.

Syftet med de två forskningsfonderna är givetvis att lyfta fram vetenskapligt relevant forskning men samtidigt vill man också att det ska finnas en variation bland de projekt som får medel, så att så många aspekter som möjligt av forskningen kring psoriasis och psoriasisartrit finns med. Vissa projekt har en lite kortare tidsrymd och kan snabbare ge konkreta resultat medan andra projekt kräver år av forskning innan det går att presentera några slutsatser.

-Vi vill bidra till olika forskningsområden och inte bara en typ av projekt. Därför har vi gett pengar till forskning om till exempel patientregister som har en kortare tidsrymd och ger mer konkret patientnytta samtidigt som vi också ger medel till mer långsiktig forskning. Det är en bra kombination tror jag, avslutar Tina Norgren.

Här hittar du listan på de projekt som beviljats medel från Psoriasisförbundets stiftelser i år.

Varje bidrag räknas och är varmt välkommet! Vill du hjälpa oss fortsätta informera om och bistå med medel till forskning om psoriasis och psoriasisartrit? Läs mer här!

Skriven av: Jon Andersson, Barbra Bohannan

Foto: Roger Schederin