Stipendiater vill utveckla nya sätt att engagera patienter

Årets SPIRA-stipendium går till två projekt som syftar till förbättrad uppföljning och sjukdomskontroll för psoriasispatienter. Pristagarna är Marta Laskowski, kliniken för Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg och Elisabeth Roth, på bilden ovan, hudkliniken Centralsjukhuset Kristianstad.

SPIRA-stipendiet syftar till att främja och belöna insatser som förbättrar omhändertagandet av personer som lever med psoriasis eller hudsjukdomen Hidradenitis Suppurativa. Stipendiet delas ut av Svenska Sällskapet för Dermatologi och Venereologi, SSDV. Marta Laskowski och Elisabeth Roth tog emot stipendiet under SSDV:s årsmöte i Göteborg i maj.

– Årets vinnare har båda gemensamt att deras projekt syftar till att engagera och motivera patienter att ta ett eget ansvar för sin sjukdom. Här finns en stor potential som vi i vården inte alltid tar vara på, säger Ada Girnita, ordförande i SSDV.

Marta Laskowski får ett stipendium på 120 000 kronor för att utveckla ett verktyg som ska göra det möjligt för patienter att själva mäta sitt PASI. Ett verktyg som utöver att ge patienten bättre insikt och kunskap om sin sjukdom kan bidra till ett bättre underlag för uppföljning och omhändertagande i sjukvården.

Elisabeth Roth får ett stipendium på 30 000 kronor för att genomföra en studie av strukturerad patientkommunikation där man ska utvärdera om skriftlig information om livsstilsfaktorer, tillsammans med en specifik samtalsmetodik, kan bidra till ökat egenansvar och större behandlingsengagemang.

Skriven av: Karl Lindberg