Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Eva Vigulv: ”Jag vill börja leva på riktigt”

7 mar 2024 Eva Vigulv diagnostiserades för 25 år sedan med GPP – en väldigt ovanlig typ av psoriasis som påverkar hela hennes liv. Okunskapen kring sjukdomen är hög, men Eva har kämpat länge för att få hjälp och hon tänker inte sluta.

Sineva Ribeiro: Vänta inte med att pausa

21 dec 2023 Sineva Ribeiro längtar. Hon längtar hem till Götet och hem till Portugal. Hon längtar efter schysta villkor och en rimlig arbetsbörda för Vårdförbundets medlemmar. Hon längtar efter lugnet som äntligen lägger sig. Men innan dess tänker hon ge allt, här och nu.

Psoriasispriset till Mona Ståhle

15 nov 2023 Psoriasispriset är Psoriasisförbundets särskilda utmärkelse som delas ut för betydande insatser inom psoriasisområdet. Professor Mona Ståhle får priset för lång och trogen tjänst som Psoriasisförbundets rådgivande läkare.

I medgång och motgång

14 nov 2023 Att hålla genom livet är att fortsätta med det som ger mening, säger Osquar Stening från Norrköping. I växelspelet mellan ”göra” och ”vara” bildar alla dagarna ett liv. När det är tungt är det extra viktigt att komma i väg på en riktigt bra hemmamatch.

Läs hela artikeln

– Jag har förstått att jag duger som jag är

16 jun 2023 Efter en tuff uppväxt, obehandlade smärtor och känslomässigt bagage som gömts undan i många år kom livet i kapp Hans Brandt för femton år sedan. Han drabbades av en djup depression med så fysiska symptom att det tog månader innan han fick rätt diagnos.

Modelltävling blev vändpunkten

11 maj 2023 Influencern Ellinor Bjurström har haft svår psoriasis sedan tidig barndom. Hon blev mobbad och mådde väldigt dåligt. Men när hon deltog i en modelltävling, blev hon till sin överraskning överöst av kärlek.

Läs hela artikeln

Med siden och bomull under skydden

27 feb 2023 Ishockeyspelaren Emil Martinsen Lilleberg trodde att barndomens eksem hade kommit tillbaka. Men det visade sig vara psoriasis. Hans råd är att inte vänta med att söka vård.

Läs hela artikeln

Claes Elfsberg vill berätta för att hjälpa andra

20 dec 2022 För fyra år sedan fick journalisten och nyhetsankaret Claes Elfsberg problem med lederna, som visade sig vara psoriasisartrit. I dag behandlas han med en biosimilar och får symptomlindring. – Jag vill berätta om min sjukdom i hopp om att det kan hjälpa andra att få rätt behandling.

Här utvecklas framtidens salvor

9 dec 2022 Utbudet av krämer och salvor mot psoriasis är på väg att breddas, och på svensk mark utvecklas flera nya läkemedel som kan nå marknaden inom några år. Psoriasistidningen har pratat med Charlotta Enerbäck om uppkomst och utveckling av nya idéer.