Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Myter och fakta om psoriasisartrit

31 maj 2021 Hur vanlig är den, vad finns det för likheter med psoriasis och kan de som har sjukdomen verkligen träna? Psoriasistidningen reder ut vad som är sant och falskt om psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

Lång tid till diagnos för många med psoriasisartrit

30 apr 2021 Varför tar det så lång tid för många att få diagnosen psoriasisartrit och vilka förbättringar kan göras för att det ska gå snabbare? Psoriasistidningen har pratat med reumatologerna Gerd-Marie Alenius och Vilija Oke. Läs artikeln från det senaste numret av Psoriasistidningen här.

Läs hela artikeln

Samband mellan psykiskt mående och psoriasisskov

18 feb 2021 Psoriasistidningens första nummer för året har temat psykisk ohälsa. Där möter ni bland annat Diana Norling som märker ett tydligt samband mellan sitt psykiska mående och psoriasisskov.

Läs hela artikeln

Hur påverkas forskningen av industrin?

17 dec 2020 Näringslivet står för en betydande del av forskningsfinansieringen i Sverige och psoriasisforskningen är inget undantag. Men hur påverkas forskningen av industrins behov av att gå med vinst och få ut sina egna läkemedel på marknaden?

Interaktiv kampanj under World Psoriasis Day

27 okt 2020 Den 29 oktober är det som vanligt World Psoriasis Day (Psoriasisdagen). Årets tema handlar om att sprida erfarenhet och kunskap om hur det är att leva med psoriasis och psoriasisartrit. Psoriasistidningen har tittat lite närmare på vad som händer ute i världen under dagen.

Läs hela artikeln

Myter och fakta om coronaviruset

10 jul 2020 Är personer med psoriasis och psoriasisartrit en riskgrupp och hur ska man tänka kring sin behandling om man går på biologiska läkemedel eller annan medicin som kan påverka immunförsvaret? Psoriasistidningen har faktakollat några vanliga påståenden om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

Dags att skriva motioner till stämman

26 feb 2020 Nu har du som medlem chansen att påverka vilken riktning Psoriasisförbundet ska ta de närmsta tre åren, genom att skriva en motion till riksstämman i oktober.

Atlas kartlägger psoriais

24 jan 2020 För den som vill veta mer om psoriasis finns nu en psoriasisatlas som kartlägger sjukdomen i hela världen.

Läs hela artikeln

TV-såpor och fotoutställningar får ut budskap

24 okt 2019 Fördomar och stigmatisering slår hårt mot personer med psoriasis. Runt om i världen arbetar patientorganisationer därför med att ändra attityder.