Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Riksdagspartierna om patienträttigheter

6 sep 2022 Stor enkät med riksdagspartierna inför valet. Psoriasistidningen har ställt fem frågor om patienträttigheter, läs svaren från partiernas sjukvårdspolitiska talespersoner.

Läs hela artikeln

Pustulös psoriasis ger sämre livskvalitet

25 feb 2022 Vad finns det för behandlingar mot pustulös psoriasis, hur vanligt är det och hur påverkas livskvaliteten av att leva med sjukdomen? Psoriasistidningen har pratat med tre experter i ämnet.

Läs hela artikeln

Forskarna som blickar mot framtiden

22 dec 2021 Vad händer inom psoriasisforskningen just nu, hur har forskningen utvecklats genom åren och vad är de stora utmaningarna framöver? Det var några av de frågor som Chris Anderson, professor emeritus i dermatologi, Charlotta Enerbäck professor i dermatologi och Deepti Verma psoriasisforskare diskuterade när Psoriasistidningen samlade de tre forskarna på Ingrid Asp Psoriasis Research Center i oktober.

Läs hela artikeln

Frisörer ska lära sig mer om psoriasis

17 nov 2021 Att gå till frisören kan vara en jobbig upplevelse för många psoriatiker. Det vill Psoriasisförbundet råda bot på med en ny utbildning för frisörer.

Siw Malmkvist om sin psoriasis

26 okt 2021 Hon är en av Sveriges mest folkkära artister och högaktuell med sin medverkan i TV4:s Så mycket bättre, som har premiär den 30 oktober. Vad som är mindre känt är att Siw Malmkvist också har psoriasis.

Läs Psoriasistidningen gratis online

15 okt 2021 Nu ger vi alla möjlighet att läsa det senaste numret av Psoriasistidningen helt gratis online. Psoriasistidningen nummer 4 2021 har temat jämlik vård och innehåller bland annat en granskning av psoriasisvården i Sverige

Psoriasisvården fortsatt ojämlik

24 sep 2021 Bara ungefär hälften av landets regioner erbjuder klimatvård och medicinsk fotvård. Det visar Psoriasistidningens granskning. Men det är inte det enda som behöver åtgärdas för att skapa en mer jämlik psoriasisvård.

Viktigt med anhörigstöd

21 jun 2021 Hur stöttar man någon som har psoriasis och psoriasisartrit? För äkta paret Nikoletta och Jens Stålberg handlar det mycket om att kommunicera och hitta utrymme för vila.

Läs hela artikeln

Myter och fakta om psoriasisartrit

31 maj 2021 Hur vanlig är den, vad finns det för likheter med psoriasis och kan de som har sjukdomen verkligen träna? Psoriasistidningen reder ut vad som är sant och falskt om psoriasisartrit.