Behandlingsråd

All utvärtes behandling av psoriasis bygger på att man är avfjällad, dvs att skorven är avlägsnad så ljuset, eller krämen, kommer åt den levande huden därunder.

Behandlingsinstruktion/tips Pso Linköping

Grunden för behandlingsanläggningen är ljusbehandling med smalbands UVB.

Smalbands UVB innehåller bara en del av de våglängder som finns i vanligt solljus. Ljuset innehåller våglängder som avger sin energi i det yttre lagret av skinnet där psoriasisen sitter. Då bildas D-vitamin vilket är den verksamma mekanismen mot psoriasissymptom.

På behandlingsanläggningen finns helkropps-solarie, hand- och fot-solarie och en kam för behandling av hårbotten

All utvärtes behandling av psoriasis bygger på att man är avfjällad, detta är viktigt för att ljuset (eller krämen) ska komma åt den levande huden under fjällen.

Det är alltså mycket viktigt att man är avfjällad innan behandling, i princip en förutsättning för att behandlingen skall bli lyckad. Mjuka upp fjällningen med tex ett bad, bastu eller dusch och gnid sedan av det med tex en frottéhandduk. Vid extra besvärlig skorv tex på fötterna kan man använda en fotfil.

Dusch och bastumöjlighet erbjuds på behandlingsanläggningen. Det finns också möjlighet till saltbad.

Vid påbörjad UVB-behandling kan det ta upp till 1-2 månader innan man ser effekt. Oftast dock tidigare.

(Bild hämtad från psoriasisförbundets folder ”Egenvård vid psoriasis”)

Öppettider

Våra öppettider för behandling:

Måndag  13-18

Onsdag   13-18

Fredag     12-17

Vi tillämpar drop-in. Välkommen in när det passar dig!

Linköping

Psoriasisförbundet