Många synpunkter på nya riktlinjer

Det är bra att de nationella riktlinjerna för vård vid psoriasis präglas av en helhetssyn, men glöm inte bort psoriasispatienterna i primärvården. Det är ett par av de synpunkter som Psoriasisförbundet framfört under remissrundan för de nationella riktlinjerna för vård vid psoriasis.

Socialstyrelsen har tagit fram en preliminär version av de nationella riktlinjerna för vård vid psoriasis. Innan den slutgiltiga versionen av riktlinjerna spikas ska vården och patienterna få tycka till om dem. Därför har sjukvårdsregionerna ordnat möten runt om i landet för att diskutera riktlinjerna som underlag till sina remissvar. Psoriasisförbundet har både deltagit på mötena och skickat in remissvar från förbundet nationellt och från olika avdelningar runt om i landet.

Psoriasisförbundets lokalavdelning i Västerås är nöjda med remissversionen av riktlinjerna. De tycker att riktlinjerna innehåller viktiga åtgärder för att åstadkomma en bättre och mer jämlik vård. Avdelningen nämner särskilt patientutbildning, samtalsstöd, klimatvård, utvärdering av kardiovaskulär sjukdom samt utredning av psoriasisartropati.

Psoriasisförbundet i Västerbottens län understryker i sitt remissvar vikten av att klimatvård erbjuds i hela landet, inte minst mot bakgrund av de långa avstånd och det klimat som råder länet. Länsavdelningen påpekar att det i länet bara är hudkliniken i Umeå som kan ge lika kvalificerad vård som klimatvården och att det är långt dit för många i länet. För den som ska resa från Tärnaby till Umeå är det exempelvis 37 mil enkel resa.

Flera av de synpunkter som framförs i avdelningarnas remissvar återfinns även i remissvaret från förbundet nationellt. Utöver det vill man att riktlinjerna ska ta större hänsyn till var på kroppen man har psoriasis. Man påpekar att den som har psoriasis på händer och fötter påverkas mycket vad gäller livskvalitet och funktion, även om sjukdomen i övrigt är lindrig.

Vidare påpekar Psoriasisförbundet i sitt remissvar att många psoriasispatienter behandlas i primärvården och att det därför är viktigt att dessa inte glöms bort. Man vill därför att Socialstyrelsen ska tydliggöra att riktlinjerna, dess indikatorer och dessas uppföljning även omfattar primärvården.

Psoriasisförbundet remissvar_Nationella riktlinjer för vård vid psoriasis

Skriven av: Karl Lindberg

Foto: Lars Ekdahl