Rekordutdelning till forskning från Psoriasisförbundet

Psoriasisförbundet delar i år ut 4,65 miljoner kronor till svenska forskare inom psoriasis. Det är det högsta beloppet som förbundet via sina forskningsstiftelser någonsin har delat ut till vetenskapliga projekt som ökar kunskapen om psoriasis och psoriasisartrit, de sjukas levnadsvillkor och bättre behandlingsmetoder.

Rekordsumman 4,65 miljoner kronor delas ut till 16 forskare över hela Sverige, som får mellan 50 000 kr och 600 000 kr i anslag till sina projekt. Forskarna är verksamma vid universitet och sjukhus i Malmö, Solna, Linköping, Lund, Göteborg, Jönköping, Umeå och Uppsala.

Forskarnas projekt sträcker sig över flera spännande områden, som till exempel stigmatisering och kroppsbild hos patienter med psoriasis, effekten av klimatvård hos unga med psoriasis, medsjuklighet vid psoriasis, samt hur skillnaden i tillgång till biologiska läkemedel ser ut i landstingen.

– Forskning ligger våra medlemmar varmt om hjärtat och vi är glada att kunna stötta svenska forskare i deras viktiga arbete. Det är tack vare forskningen som vi ser ständiga förbättringar i vård och omhändertagande av personer med psoriasis och psoriasisartrit, säger Tina Norgren, ordförande i Psoriasisförbundet och Psoriasisfonden.

Aldrig tidigare har Psoriasisförbundet via sina forskningsstiftelser delat ut så mycket pengar till svenska forskare som i år. Förutom lotteriförsäljning har flera gåvor inkommit till förbundet, liksom två stora arv under 2017 och 2018.

­– Anslagen som Psoriasisfonden delar ut gör verkligen skillnad och bidrar till forskningens utveckling. Det görs nya upptäckter om sjukdomen hela tiden och det känns väldigt inspirerande att kunna vara med och bidra till det, säger docent Åke Svensson, Universitetssjukhuset MAS Malmö och ledamot i Psoriasisfondens styrelse.

Stiftelserna Psoriasisfonden och Gösta A Karlssons 60-årsfond stödjer vetenskapliga projekt som vill öka kunskapen om psoriasis och psoriasisartrit, de sjukas levnadsvillkor och bättre behandlingsmetoder. Stiftelserna har bidragit med närmare 24 miljoner kronor till forskningen bara under de senaste 10 åren, vilket har lett till flera betydande genombrott.

För mer information, kontakta

Tina Norgren, ordförande i Psoriasisförbundet. Tel 070-309 61 34, tina.norgren@pso.se

Barbra Bohannan, verksamhetssamordnare vård och behandling, forskning
Tel 08 556 109 05, barbra.bohannan@pso.se

Läs mer: Fördelade forskningsmedel från Psoriasisförbundets forskningsfonder

Läs hela pressmeddelandet: Rekordutdelning till forskning från Psoriasisförbundet (pdf)

FAKTA PSORIASISFONDEN

Psoriasisfondens styrelse består av ordförande Tina Norgren, Peter Glader, Sara Gunnerås och Erika Jeppsson från Psoriasisförbundet, professor Chris Anderson, Universitetssjukhuset Linköping, överläkare Gerd-Marie Alenius, Norrlands universitetssjukhus, docent Åke Svensson, Skånes universitetssjukhus, samt professor Lars Iversen, Århus universitetssjukhus.

FAKTA GÖSTA A KARLSSONS 60 ÅRSFOND

Styrelsen består av ledamöterna i Psoriasisförbundets förbundsstyrelse.

Skriven av: louise