Barn med psoriasis fokus för SPIRA-stipendiat

Vid SSDVs årsmöte delades årets SPIRA-stipendium ut. SPIRA-stipendiet syftar till att utveckla och förbättra vård och omsorg av personer med psoriasis och hidradenitis suppurativa och i år gick det ena stipendiet till ett projekt som syftar till att förbättra omhändertagandet av barn med psoriasis.

År 2014 instiftade Svenska Sällskapet för Dermatologi och Venereologi tillsammans med biopharmaföretaget AbbVie SPIRA-stipendiet för att förbättra omhändertagandet av personer med psoriasis och hidradenitis suppurativa (HS). Psoriasisförbundet ingår i stipendie-kommittén och genom åren har ett antal fina projekt fått en bra start tack vare stipendiet. I år fördelas det på två projekt inom vården, ett som rör psoriasis och ett rörande HS.

Stipendiaterna tilldelas SPIRA-stipendiet med följande motiveringar:

PSORIASIS: Anna Kallur, hudkliniken Dalarna

Strukturerat omhändertagande av barn med psoriasis i Dalarna”

”För ett nytänkande projekt som med ett patientnära syfte, mål och genomförande erbjuder unga patienter och deras närstående tydlig och vetenskapligt grundad information kring samsjuklighet, sjukdomen och dess behandling.

Genom ett individuellt anpassat omhändertagande och vägledning sätts ökad trygghet och god livskvalitet i fokus.”

HS: Ansam Al-Bayatti, Hudkliniken, Akademiska sjukhuset Uppsala

Kliniska framsteg inom Hidradenitis Suppurativa”

”För ett projekt som ökar kunskapen om Hidradenitis Suppurativa med ett teambaserat omhändertagande och i samarbete med primärvården. Syftet är att förbättra både den individuella vården och livskvaliteten för de patienter som lever med HS.”

Psoriasisförbundet gratulerar stipendiaterna och önskar dem varmt lycka till med sina spännande och väl genomtänkta projekt!

Skriven av: Barbra Bohannan