Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Psoriasisförbundet beklagar varsel på psoriasismottagningar

17 feb 2021 I dag gick Psoriasisföreningen i Stockholms län ut med besked om att man varslar samtliga medarbetare på sina psoriasismottagningar. Detta sker på grund av minskade vårdersättningar till följd av covid-19, enligt ett pressmeddelande.

Läs hela artikeln

Revidering av riktlinjer för psoriasisartrit släppta

20 jan 2021 I dag släpptes revideringen av de nationella riktlinjerna för rörelseorganens sjukdomar, där psoriasisartrit ingår.

Vaccin mot Covid-19

13 jan 2021 Information om vaccin mot Covid-19

Läs hela artikeln

Psoriasisförbundet får pengar för satsning på psoriasissköterskor

10 nov 2020 Psoriasisförbundet har fått 100 000 kronor för en satsning på vidareutbildning om psoriasis för sjuksköterskor och undersköterskor, med syfte att höja kompetensen och öka deras kunskap om sjukdomen.

Läs hela artikeln

Myter och fakta om klimatvård

7 okt 2020 Det finns en mängd olika påståenden kring klimatvård. Psoriasistidningen reder ut vad som är sant och falskt om behandlingsmetoden.

Behandlingspaletten blir allt bredare

18 sep 2020 Att behandla komplexa diagnoser som psoriasis och psoriasisartrit är inte alltid helt enkelt. Men möjligheten att få en behandling som passar ens egna sjukdomsbild och behov blir allt större i takt med att både nya läkemedel och behandlingsmetoder utvecklas.

Läs hela artikeln

Myter och fakta om coronaviruset

10 jul 2020 Är personer med psoriasis och psoriasisartrit en riskgrupp och hur ska man tänka kring sin behandling om man går på biologiska läkemedel eller annan medicin som kan påverka immunförsvaret? Psoriasistidningen har faktakollat några vanliga påståenden om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

”Bostadsort ska inte avgöra vilken vård du får”

23 jun 2020 Den 23 juni publicerade Psoriasisförbundet en debattartikel i Altinget med krav på en bättre och mer jämlik vård för patienter med psoriasis och psoriasisartrit. Här nedan svarar förbundsordförande Tina Norgren på tre frågor om innehållet i artikeln och varför det är viktigt att den publiceras nu.

Sändning om coronaviruset

29 maj 2020 Den 1 juni höll Psoriasisförbundet en direktsändning på Facebook där Toomas Talme, överläkare på Karolinska Universitetssjukhuset svarade på tittarnas frågor om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit. Det går bra att se sändningen i efterhand via länken nedan.