Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Fokus på patienter och covid-19 på världskonferens

1 jul 2021 Hur kan kommunikationen med vårdpersonal och patienter påverka behandlingen av psoriasis/psoriasisartrit och vad säger forskningen om förhållandet mellan sjukdomarna och covid-19? Det är några av de ämnen som diskuterats under de första två dagarna av världskonferensen för psoriasis och psoriasisartrit som pågår fram till lördag den 3 juli.

Läs hela artikeln

Färre psoriasispatienter har fått vård under pandemin

17 jun 2021 Antalet patienter som får vård och uppföljning för svår psoriasis har minskat under pandemin. Det visar en rapport från Socialstyrelsen som släpptes på torsdagen.

Läs hela artikeln

Lång tid till diagnos för många med psoriasisartrit

30 apr 2021 Varför tar det så lång tid för många att få diagnosen psoriasisartrit och vilka förbättringar kan göras för att det ska gå snabbare? Psoriasistidningen har pratat med reumatologerna Gerd-Marie Alenius och Vilija Oke. Läs artikeln från det senaste numret av Psoriasistidningen här.

Läs hela artikeln

Låg kunskap om psoriasisartrit enligt enkät

30 mar 2021 Allmänläkares kunskap om psoriasisartrit är alltför låg. Det visar en ny undersökning om bemötandet i primärvården som Psoriasisförbundet gjort.

Läs hela artikeln

Psoriasisförbundet beklagar varsel på psoriasismottagningar

17 feb 2021 I dag gick Psoriasisföreningen i Stockholms län ut med besked om att man varslar samtliga medarbetare på sina psoriasismottagningar. Detta sker på grund av minskade vårdersättningar till följd av covid-19, enligt ett pressmeddelande.

Läs hela artikeln

Revidering av riktlinjer för psoriasisartrit släppta

20 jan 2021 I dag släpptes revideringen av de nationella riktlinjerna för rörelseorganens sjukdomar, där psoriasisartrit ingår.

Vaccin mot Covid-19

13 jan 2021 Information om vaccin mot Covid-19

Läs hela artikeln

Psoriasisförbundet får pengar för satsning på psoriasissköterskor

10 nov 2020 Psoriasisförbundet har fått 100 000 kronor för en satsning på vidareutbildning om psoriasis för sjuksköterskor och undersköterskor, med syfte att höja kompetensen och öka deras kunskap om sjukdomen.

Läs hela artikeln

Myter och fakta om klimatvård

7 okt 2020 Det finns en mängd olika påståenden kring klimatvård. Psoriasistidningen reder ut vad som är sant och falskt om behandlingsmetoden.