Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Michael ser livet med psoriasis från den ljusa sidan

13 Jul 2018 Psoriasisföreningens mottagning i centrala Södertälje är en av flera föreningen driver i Stockholmsområdet. Hit kommer många stockholmare för att få hjälp med sin behandling. En av dem är Michael, åtta år.

Klimatvård på rundabordssamtal i Almedalen 2018

4 Jul 2018 Klimatvård ingår i de nya nationella riktlinjerna som en av flera rekommendationer, men hur ska vi få till att det fungerar i hela landet för alla de patienter som är i behov den?

Läs hela artikeln

Vården missar ofta psoriasis i hudveck

4 Jul 2018 Invers psoriasis är en form av psoriasis som uppträder vid könet och i hudveck som armhålor, under brösten och mellan skinkorna. Vården missar ofta denna form av psoriasis. En anledning kan vara att både patienter och läkare tycker att det är pinsamt att prata om psoriasis på könet, mellan skinkorna och under brösten. En annan anledning kan vara att läkarna aldrig ser utslagen därför att de inte bett patienterna ta av sig underkläderna.

Läs hela artikeln

Mer forskning behövs om olika behandlingars effekt

25 Jun 2018 Behandlingar som leder till förbättring av psoriasis i huden förbättrar även livskvaliteten. Det visar en utvärdering av effekten av olika behandlingar av medelsvår och svår psoriasis. Det är Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, SBU, som har tittat på resultaten av ljusbehandling och systemisk läkemedelsbehandling.

Läs hela artikeln

Många synpunkter på nya riktlinjer

31 Maj 2018 Socialstyrelsen har tagit fram en preliminär version av de nationella riktlinjerna för vård vid psoriasis. Innan den slutgiltiga versionen av riktlinjerna spikas ska vården och patienterna få tycka till om dem. Därför har sjukvårdsregionerna ordnat möten runt om i landet för att diskutera riktlinjerna som underlag till sina remissvar. Psoriasisförbundet har både deltagit på mötena och skickat in remissvar från förbundet nationellt och från olika avdelningar runt om i landet.

Läs hela artikeln

Nya riktlinjer ger hopp om klimatvård i hela landet

14 Mar 2018 Klimatvård har i mer än 50 år varit en viktig del av vården för patienter med psoriasis. Här bjuder vi på en artikel i senaste Psoriasistidningen

Läs hela artikeln

Du har rätt till en fungerande vård och behandling!

29 Jun 2017 Psoriasisförbundet har tagit fram sju steg mot en god och jämlik psoriasisvård över hela landet.

Läs hela artikeln

Ny behandling på gång för Psoriasisartrit

20 Jun 2017 På forskningskonferensen EULAR presenterades data för två nya läkemedelsklasser vid psoriasisartrit. Båda med lovande resultat.