Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Psoriasisförbundet får pengar för satsning på psoriasissköterskor

10 nov 2020 Psoriasisförbundet har fått 100 000 kronor för en satsning på vidareutbildning om psoriasis för sjuksköterskor och undersköterskor, med syfte att höja kompetensen och öka deras kunskap om sjukdomen.

Läs hela artikeln

Myter och fakta om klimatvård

7 okt 2020 Det finns en mängd olika påståenden kring klimatvård. Psoriasistidningen reder ut vad som är sant och falskt om behandlingsmetoden.

Behandlingspaletten blir allt bredare

18 sep 2020 Att behandla komplexa diagnoser som psoriasis och psoriasisartrit är inte alltid helt enkelt. Men möjligheten att få en behandling som passar ens egna sjukdomsbild och behov blir allt större i takt med att både nya läkemedel och behandlingsmetoder utvecklas.

Läs hela artikeln

Myter och fakta om coronaviruset

10 jul 2020 Är personer med psoriasis och psoriasisartrit en riskgrupp och hur ska man tänka kring sin behandling om man går på biologiska läkemedel eller annan medicin som kan påverka immunförsvaret? Psoriasistidningen har faktakollat några vanliga påståenden om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

”Bostadsort ska inte avgöra vilken vård du får”

23 jun 2020 Den 23 juni publicerade Psoriasisförbundet en debattartikel i Altinget med krav på en bättre och mer jämlik vård för patienter med psoriasis och psoriasisartrit. Här nedan svarar förbundsordförande Tina Norgren på tre frågor om innehållet i artikeln och varför det är viktigt att den publiceras nu.

Sändning om coronaviruset

29 maj 2020 Den 1 juni höll Psoriasisförbundet en direktsändning på Facebook där Toomas Talme, överläkare på Karolinska Universitetssjukhuset svarade på tittarnas frågor om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit. Det går bra att se sändningen i efterhand via länken nedan.

Tips med egenvården

8 maj 2020 I senaste numret av Psoriasistidningen bjuder vi på lite egenvårdstips. Läs hur du ska ta hand om knän, armbågar och hårbotten på bästa sätt.

Riktlinjer för psoriasisartrit släppta

29 apr 2020 Läkemedelsbehandling, rehabilitering och samordning av vårdinsatser kommer att vara huvudfokus i de nya nationella riktlinjerna för psoriasisartrit som släpptes på onsdagen. Men för att veta mer om vilka resurser som ska läggas på sjukdomen behövs det mer forskning.

Läs hela artikeln

Register visar positiva resultat av psoriasisbehandling

15 apr 2020 Tre frågor till Marcus Schmitt-Egenolf professor i dermatologi vid Umeå universitet, och huvudansvarig för psoriasisregistret PsoRegs:s årsrapport som precis släppts.