Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Psoriasisvården fortsatt ojämlik

24 sep 2021 Bara ungefär hälften av landets regioner erbjuder klimatvård och medicinsk fotvård. Det visar Psoriasistidningens granskning. Men det är inte det enda som behöver åtgärdas för att skapa en mer jämlik psoriasisvård.

Psoriasisförbundet deltar i Patientriksdagen

31 aug 2021 I vinter är det åter dags för den så kallade Patientriksdagen. Ett unikt tillfälle för Psoriasisförbundet att påverka beslutsfattare och berätta vilka frågor som är viktiga för Psoriasisförbundets medlemmar. Läs mer om Patientriksdagen och kommentar från Psoriasisförbundets ordförande Tina Norgren här.

Fokus på patienter och covid-19 på världskonferens

1 jul 2021 Hur kan kommunikationen med vårdpersonal och patienter påverka behandlingen av psoriasis/psoriasisartrit och vad säger forskningen om förhållandet mellan sjukdomarna och covid-19? Det är några av de ämnen som diskuterats under de första två dagarna av världskonferensen för psoriasis och psoriasisartrit som pågår fram till lördag den 3 juli.

Läs hela artikeln

Färre psoriasispatienter har fått vård under pandemin

17 jun 2021 Antalet patienter som får vård och uppföljning för svår psoriasis har minskat under pandemin. Det visar en rapport från Socialstyrelsen som släpptes på torsdagen.

Läs hela artikeln

Lång tid till diagnos för många med psoriasisartrit

30 apr 2021 Varför tar det så lång tid för många att få diagnosen psoriasisartrit och vilka förbättringar kan göras för att det ska gå snabbare? Psoriasistidningen har pratat med reumatologerna Gerd-Marie Alenius och Vilija Oke. Läs artikeln från det senaste numret av Psoriasistidningen här.

Läs hela artikeln

Låg kunskap om psoriasisartrit enligt enkät

30 mar 2021 Allmänläkares kunskap om psoriasisartrit är alltför låg. Det visar en ny undersökning om bemötandet i primärvården som Psoriasisförbundet gjort.

Läs hela artikeln

Psoriasisförbundet beklagar varsel på psoriasismottagningar

17 feb 2021 I dag gick Psoriasisföreningen i Stockholms län ut med besked om att man varslar samtliga medarbetare på sina psoriasismottagningar. Detta sker på grund av minskade vårdersättningar till följd av covid-19, enligt ett pressmeddelande.

Läs hela artikeln

Revidering av riktlinjer för psoriasisartrit släppta

20 jan 2021 I dag släpptes revideringen av de nationella riktlinjerna för rörelseorganens sjukdomar, där psoriasisartrit ingår.

Vaccin mot Covid-19

13 jan 2021 Information om vaccin mot Covid-19